سیاسی

درخواست فعالان حقوق بشر عراق برای ورود جامعه بین المللی به مساله ضرب و جرح معترضان عراقی

به گفته کمیسیون عالی حقوق بشر عراق، تظاهرات در عراق طی سه روز متوالی ده ها نفر کشته و زخمی بر جای گذاشت.

میدل ایست نیوز: فعالان حقوق بشر عراق دیروز (سه شنبه) از ادامه کشته شدن تظاهرات کنندگان با شکلیک مستقیم و گاز اشک آور ابراز نگرانی کردند و به خاطر عدم توانایی دولت عراق در حفاظت از تظاهرات خواستار ورود جامعه بین الملل برای حفاظت از تظاهرات مسالمت آمیز شدند.

به گفته کمیسیون عالی حقوق بشر عراق، طی سه روز متوالی تظاهرات در عراق، استفاده نیروی های امنیتی از شلیک مستقیم به معترضان ده نفر کشته و ده ها نفر زخمی بر جا گذاشته است.

کمیسیون حقوق بشر عراق مجددا از «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر مستعفی عراق، خواسته است تا پرونده ای برای تحقیقات درباره کشتار تظاهرات کنندگان باز کند.

«علی البیاتی»، از اعضای این کمیسیون، در گفت و گویی با شبکه «الحرة»، با انتقاد از نیروهای امنیتی تاکید کرد که: «هیچ دلیلی برای کشتار تظاهرات کنندگان وجود ندارد.»

وی افزود: «در صورتی که مقامات داخل عراق برای اجرا تحقیقات درباره 500 کشته تظاهرات اخیر و محاکمه مسئولان آن اقدام نکنند، پرونده این تحقیقات برای بررسی در دادگاه های بین المللی باز خواهد شد، امری که موجب دخالت طرف های بین المللی خواهد شد زیرا حاکمیت در عرف بین المللی زمانی معنا پیدا می کند که کشور بتواند از شهروندانش حفاظت کند.»

دیروز (سه شنبه) کمیسیون حقوق بشر عراق از سازمان ملل متحد خواست تا هر چه سریع تر، ساز و کاری قضائی-بین المللی برای محاکمه متهمان کشتار مردم عراق ایجاد کند و برای حفاظت از تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز و جلوگیری از خشونت بیشتر در سایه عدم کفایت قوه قضائیه عراق به این موضوع وارد شود.

تظاهرات کنندگان برای سومین روز متوالی به نشانه اعتراض به دلیل پایان مهلت به مقامات عراق برای انتخاب نخست وزیر مستقل و تحقق خواسته هایشان راه های اصلی بغداد و دیگر شهر های مهم عراق را بستند.

نیروهای امنیتی عراق نیز برای متفرق کردن تظاهرات کنندگان از گاز اشک آور و شلیک مستقیم استفاده کردند.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا