خبر اولسیاسی

«عبدالمهدی»: حمله راکتی به سفارت امریکا اقدامی نادرست بود/ تماس ها برای اجرای مصوبه خروج نیروهای خارجی آغاز شده است

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، تأکید کرد که هرگونه حمله به هیئت های دیپلماتیک خارجی به معنای تعرض به حکومت عراق است.

میدل ایست نیوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، تأکید کرد که هرگونه حمله به هیئت های دیپلماتیک خارجی به معنای تعرض به حکومت عراق است.

او سه شنبه شب در جلسه هیئت دولت عراق تأکید کرد که اوضاع کشور در برخی عرصه ها بهبود یافته هرچند مشکلات و چالش های بزرگی در بسیاری عرصه ها پیش روی کشور است.

عبدالمهدی تأکید کرد که کسانی همچنان می کوشند که با بستن راه ها و تعطیل کردن مدارس اوضاع امنیتی کشور را بر هم بریزند و چنین چیزی ربطی به تظاهرات مسالمت آمیز ندارد و دولت بی تردید از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می کند.

وی افزود که دولت اهتمام جدی دارد که تنش ها در کشور بالا نگیرد چون عراق نیازمند آرامش است و گفت که چطور می شود با بستن مدارس و دانشگاه ها و تعطیل کردن منافع عمومی و خصوصی و بستن ادارات به اصلاح اوضاع رسید و این قرار است ما را به کجا برساند؟

وی افزود که وقتی سه ماه کشور تعطیل است چطور می شود به روند بهبود اوضاع کمک کرد و با اشاره به اینکه اکثر تظاهرات کنندگان جوان اند گفت که ما هیچ نگاه منفی ای نسبت به آنها نداریم جز نگاه پدرانه ای که به آنان می گوید این مسیر غلط است و گرفتاری های بزرگی برایمان درست می کند.

عبدالمهدی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که تماس ها برای اجرای مصوبه مجلس درباره خروج نیروهای خارجی از عراق آغاز شده و برای رسیدن به نگاهی منسجم در این باره نیازمند مشورت هایی در سطح ملی هستیم و برای این کار تلاش بسیار لازم است.

او شلیک راکت به سفارت امریکا در عراق را اقدامی دردناک و نادرست خواند و گفت: «چه کسی به اینها اجازه می دهد که دفتر نمایندگی یک کشور خارجی را در عراق هدف قرار دهند؟ این به وجهه حکومت عراق آسیب می زند و غیر قابل قبول است، یا دولت داریم یا نداریم، اگر داریم دولت وارد چارچوبی قانونی برای تنظیم موضوع خروج نیروهای خارجی از کشور شده است».

نخست وزیر مستعفی عراق تأکید کرد که هر حمله به دفاتر نمایندگی خارجی حمله به حکومت عراق است و افزود که کسی که مدعی خدمت کردن به عراق است باید در این شرایط حساس منافع کشور را در نظر بگیرد.

او با اشاره به گذشت دو ماه از استعفای دولت گفت که همچنان از نیروهای سیاسی و مجلس می خواهیم که نامزدهای جدید را معرفی کنند تا انتقال مسئولیت انجام شود و بتوان دولتی بر سر کار آورد که اختیارات کامل داشته باشد.

وی افزود که ظاهرا نیروهای سیاسی می خواهند در وضعیت بی دولتی از مسئولیت خود فرار کنند و تأکید کرد که همان طور که دولت هزینه داد آنها هم باید هزینه بدهند.

عبدالمهدی تأکید کرد که کنار نشستن و صحبت کردن از راه حل های ایدئال و انداختن مسئولیت به گردن دیگران، مسئولیتی بزرگ دربرابر خدا و وجدان و ملت بر گردن انسان می اندازد.

او گفت که عراق درگیر مسائل پیچیده و دشواری است که باید دولتی مقتدر آنها را حل کند و ادامه وضع کنونی درست نیست.

وی تأکید کرد که «ما به مصوبه مجلس درباره خروج نیروهای خارجی پایبندیم و می کوشیم که چارچوب های لازم برای اجرای آن را فراهم کنیم و روابط دوستانه مان را هم حفظ کنیم و همه چیز ازطریق گفت وگو و مذاکره عملی است».

منبع
خبرگزاری عراق (واع)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا