خبر اولسیاسی

ترامپ درباره واکنش نظامی به حمله راکتی به سفارت امریکا در عراق تصمیم می گیرد/ پیغام امریکا به دولت عراق

یک مقام در سفارت امریکا گفت که این سفارتخانه به دولت عراق پیغام داده که باید به مسئولیت خود در صیانت از هیئت های دیپلماتیک امریکا عمل کند.

میدل ایست نیوز: یک منبع امنیتی به پایگاه خبری «السومریه نیوز» خبر داد که در حمله راکتی به ساختمان سفارت ایالات متحده در بغداد دست کم سه تن زخمی شده اند.

این منبع گفت که بالگردهای امریکایی در حال تخلیه مقر سفارت هستند.

براساس این گزارش در این حمله دست کم سه نفر زخمی شده اند که تابعیت آنها هنوز مشخص نشده است.

یک مقام در سفارت امریکا در بغداد به خبرگزاری «تاس» گفت که این سفارتخانه به دولت عراق پیغام داده که باید به مسئولیت خود در صیانت از هیئت های دیپلماتیک امریکا عمل کند.

او افزود که وضعیت امنیتی همچنان پرتنش است و گروه های شبه نظامی وابسته به ایران همچنان تهدید خواهند بود و برای همین «ما در حالت آماده باش هستیم».

این مقام تأکید کرد که از ماه سپتامبر تا کنون 14 حمله از جانب ایران و شبه نظامیان وابسته به آن منافع امریکا در عراق را هدف قرار داده است.

وی حاضر به ارائه اطلاعات بیشتر درباره این حمله نشد و گفت که سفارت امریکا توضیحات بیشتری درباره وضعیت امنیتی بغداد نمی دهد.

همزمان صفحه «اینتل اسکای» در توئیتر به نقل از منابعی خبر داد که ایالات متحده به عراق گفته است که واکنشی نظامی به این حمله نشان خواهد داد.

پایگاه خبری عراقی «العالم الجدید» نیز به نقل از منابع آگاه خبر داد که در واکنش به این حمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده درصدد موافقت با حمله به مواضع یکی از گروه های شبه نظامی عراقی است.

به گفته این منبع، «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، منتظر دریافت تماسی تلفنی درباره تصمیم نهایی ترامپ در این باره است.

روز یکشنبه 5 راکت کاتیوشا سفارت ایالات متحده در بغداد را هدف قرار داد.

منابع آگاه به «میدل ایست نیوز» خبر دادند که در پی اصابت راکت به منطقه الخضرا و سفارت ایالات امریکا در بغداد، رستوران سفارت آتش گرفته و یک نفر زخمی شده که حال وی وخیم گزارش شده است.

سفارت امریکا پیام داده است در صورتی که آن فرد زخمی کشته شود واکنش سختی نشان خواهد داد.

«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌بُرد امور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به نیروهای امنیتی دستور داد برای ممانعت از تکرار تجاوز به سفارتخانه امریکا در بغداد، تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

عبدالمهدی در این بیانیه اعلام کرد، بار دیگر تجاوز به هیات‌های دیپلماتیک خارجی با سقوط چندین راکت به داخل محوطه سفارتخانه امریکا در بغداد تکرار شد، ما این اقدامات محکوم و قانون‌شکنانه را که موجب تضعیف دولت و وارد شدن خدشه به حاکمیت کشور و نقض حرمت هیات‌های دیپلماتیک موجود در اراضی عراق می شود، تقبیح و محکوم می کنیم.

وی افزود: به نیروهای مسلح دستور انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم برای ممانعت از تکرار این تجاوزات و دستگیری عوامل شلیک این موشک‌ها را صادر کردم تا در دستگاه قضایی به مجازات برسند، تداوم این رفتار فردی غیرمسئولانه که همه کشور تبعات و پیامدهای مخاطره‌آمیز آن را متحمل می شود و منجر به آسیب دیدن منافع عالی عراق و مناسبات‌ کشور با دوستان می شود و عراق را به تبدیل شدن به میدان جنگ می کشاند به ویژه آنکه این اقدامات در حالی انجام می شود که دولت اقدامات لازم برای اجرای طرح پارلمان در خروج نیروهای بیگانه از خاک کشور را آغاز کرده است، از همین رو دولت تاکید می کند که متعهد به حفاظت از همه هیات‌های دیپلماتیک و اتخاذ اقدامات لازم برای تحقق آن در چارچوب قانون است.

منبع
سومریه نیوزخبرگزاری تاسبغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا