خبر اولسیاسی

وزارت خارجه عراق: حمله به سفارت امریکا تأثیری بر روابط راهبردی و رو به گسترش بغداد و واشنگتن نمی گذارد

وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با حمله راکتی به سفارت امریکا در بغداد آن را محکوم کرد.

میدل ایست نیوز: وزارت امور خارجه عراق با صدور بیانیه ای ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با حمله راکتی به سفارت امریکا در بغداد آن را محکوم کرد.

در این بیانیه که امروز (دوشنبه، 27 ژانویه) منتشر شده آمده که  این اقدام خشونت آمیز به لحاظ حقوقی و عرفی محکوم است و وزارت خارجه بر اهتمام ویژه خود بر حفظ حرمت همه هیئت های دیپلماتیک فعال در عراق تأکید می کند.

این بیانیه افزوده که این اهتمام در چارچوب تعهدات عراق به معاهده وین در تنظیم روابط بین المللی میان کشورها و نیز با توجه به حفظ منافع متقابل همه طرف هاست.

وزارت خارجه عراق افزوده که اینگونه رفتارها تأثیری بر روابط راهبردی و رو به گسترش بغداد و واشنگتن نخواهد نهاد و تأکید کرده که تحقیقات برای شناسایی عاملان اینگونه تعرض ها که ممکن است عراق را به میدان جنگ طرف های خارجی تبدیل کند آغاز شده است.

روز یکشنبه 5 راکت کاتیوشا سفارت ایالات متحده در بغداد را هدف قرار داد.

منابع آگاه به «میدل ایست نیوز» خبر دادند که در پی اصابت راکت به منطقه الخضرا و سفارت ایالات امریکا در بغداد، رستوران سفارت آتش گرفته و یک نفر زخمی شده که حال وی وخیم گزارش شده است.

«عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر دولت پیش‌بُرد امور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به نیروهای امنیتی دستور داد برای ممانعت از تکرار تجاوز به سفارتخانه امریکا در بغداد، تحقیقات و بررسی‌های لازم را انجام دهند.

عبدالمهدی در این بیانیه اعلام کرد، بار دیگر تجاوز به هیات‌های دیپلماتیک خارجی با سقوط چندین راکت به داخل محوطه سفارتخانه امریکا در بغداد تکرار شد، ما این اقدامات محکوم و قانون‌شکنانه را که موجب تضعیف دولت و وارد شدن خدشه به حاکمیت کشور و نقض حرمت هیات‌های دیپلماتیک موجود در اراضی عراق می شود، تقبیح و محکوم می کنیم.

وی افزود: به نیروهای مسلح دستور انجام تحقیقات و بررسی‌های لازم برای ممانعت از تکرار این تجاوزات و دستگیری عوامل شلیک این موشک‌ها را صادر کردم تا در دستگاه قضایی به مجازات برسند، تداوم این رفتار فردی غیرمسئولانه که همه کشور تبعات و پیامدهای مخاطره‌آمیز آن را متحمل می شود و منجر به آسیب دیدن منافع عالی عراق و مناسبات‌ کشور با دوستان می شود و عراق را به تبدیل شدن به میدان جنگ می کشاند به ویژه آنکه این اقدامات در حالی انجام می شود که دولت اقدامات لازم برای اجرای طرح پارلمان در خروج نیروهای بیگانه از خاک کشور را آغاز کرده است، از همین رو دولت تاکید می کند که متعهد به حفاظت از همه هیات‌های دیپلماتیک و اتخاذ اقدامات لازم برای تحقق آن در چارچوب قانون است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا