خبر اولسیاسی

دونالد ترامپ از طرح موسوم به معامله قرن پرده برداری کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مشترک با نخست وزیر اسرائیل از طرح موسوم به معامله قرن پرده برداری کرد.

میدل ایست نیوز: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا لحظاتی پیش به همراه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل برای رونمایی از «معامله قرن» با هدف برقراری صلح میان فلسطین و اسرائیل وارد سالن برگزاری مراسم شدند.

دونالد ترامپ با اشاره به اینکه صلح فراتر از سیاست است گفت که رهبران اسرائیل خواهان صلح هستند.

ترامپ گفت که فلسطینی ها در یک چرخه‌ای از خشونت افتاده اند و من تلاش کرده‌ام راهی برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل پیدا کنم.

ترامپ همچنین گفت که این طرح ما کاملا متفاوت از گذشته است. این کامل‌ترین طرحی است که تاکنون ارائه شده است. راه های خیلی مناسبی ارائه کرده ایم در این طرح که همه طرف ها امنیت بیشتری داشته باشند و راه حل من برد برد است و راه حل دو کشوری است.

رئیس جمهوری آمریکا افزود که امروز اسرائیل قدم بزرگی برای صلح بر می دارد. این طرح پایه ای خواهد بود برای مذاکرات مستقیم بین مقامات اسرائیل و فلسطین.

او گفت که این نخستین باری است که اسرائیل وارد طرحی می شود که برای صلح است و این اتفاقی بسیار نادر است و آقای نتانیاهو این جرات را داشته که این قدم را به سوی جلو بردارد.

ما یک کمیته مشترک با اسرائیل تشکیل خواهیم داد که این طرح را با جزئیات بیشتری به شما ارائه دهیم و نقشه ای با جزئیات به شما خواهیم دید که مرزهای دو کشور در کجا خواهند بود و کشور فلسطین کجا خواهد بود البته به این شرط که آنها تروریسم را رد کنند.
بر اساس این طرح بیت‌المقدس پایتخت بلامنازع اسرائیل باقی خواهد ماند. ولی این چیز بزرگی نیست چون من این کار را قبلا برای شما انجام داده بودم و این کار بزرگی است.

ترامپ گفت که راه حل ما به سمت دو کشوری خواهد بود و هیچ ریسکی برای کشور اسرائیل ایجاد نکند. ما اجازه نمی دهیم که حملات به اسرائیل ادامه یابد و نمی خواهیم که این طرح امنیت اسرائیل را زیر سوال ببرد.

ترامپ گفت که همانطور که همه می دانند من کارهای بزرگی برای اسرائیل انجام دادم، سفارت آمریکا را به بیت‌المقدس منتقل کردم و بلندهای جولان را برای اسرائیل به رسمیت شناختم و از توافق هسته‌ای با ایران خارج شدم.

ترامپ گفت که من باید کار بزرگی هم برای فلسطینی ها هم انجام دهم و قدم بزرگی برای آنهاست که کشور خودشان را داشته باشند و این می تواند آخرین شانس آنها باشد.

ترامپ همچنین افزود که نقشه‌ای که طرح او دارد در شرق بیت‌المقدس جایی را برای فلسطینی ها ایجاد می کند و ما در آنجا هم سفارت باز خواهیم کرد. اسرائیل با پادشاه اردن از نزدیک کار خواهد کرد. مسئله مسجد القصی باید همانطور بماند و مسلمانان مانند گذشته آنجا نماز بگذارند.

ما یک طرح اقتصادی کمک ۵۰ میلیارد دلاری داریم برای فلسطین. ما با قدرتمند کردن فلسطینی ها که بتوانند زندگیشان را پیش ببرند این طرح را پیش می بریم. ما از فلسطینی ها می خواهیم که چالش های زندگی کنار اسرائیلی ها را بپذیرند و با آن کنار بیایند. این شامل قوانین حقوق بشر و مبارزه با فساد و کوتاه کردن حماس و تمام کردن تنفر از اسرائیل هم می شود. فلسطینی ها باید حمایت از تروریست ها را قطع بکنند.

و شاید مهمتر از اینها اینکه آن جایی که برای کشور جدید فلسطین قرار است داده بشود آنها ۴ سال فرصت دارند بیایند و آنجا را بگیرند و با اسرائیل مذاکره کنند. ترامپ به محمود عباس گفت که اگر تو مسیر صلح را انتخاب کنید ما آمریکایی ها آنجا خواهیم بود که به تو کمک کنیم و قدم به قدم در کنار تو خواهیم بود.

او از فلسطینی ها خواست که به این طرح جواب مثبت دهند. من با ۵۴ رهبر کشور عرب و اسلامی صحبت کرد و آنها هم هدف های مشترک دارند تا فرصت‌های مشترک ایجاد کنند. ترامپ گفت که مردم جوان در آن منطقه دارند در ناامیدی بزرگ می شوند و ما باید کاری بکنیم در آنجا.

ترامپ همچنین به ایران اشاره کرد و گفت ما قاسم سلیمانی تروریست درجه اول دنیا را از بین بردیم. او یک سازمانی را می گرداند که به نام « آزادی بیت‌المقدس» بود که سازمانی نفرت انگیز بود. او می گفت که اسرائیل دشمن صلح است اما در واقع بیت‌المقدس تازه آزاد شده است. بیت‌المقدس یک شهر دموکراتیک و آزاد است و مردم با ادیان مختلف را می پذیرد.

این فرصتی است که فلسطینی ها اشتباه ۱۹۹۴ را جبران کنند که به جای صلح با اسرائیل به آنها حمله کردند.

از آن زمان خونریزی های زیادی اتفاق افتاده و فرصت های زیادی از بین رفته است. فلسطینی ها اولین قربانی این ماجراجویی ها بودند و الان فرصتی تاریخی است که این روند را تمام بکنیم. مردم آمریکا آماده هستند که با شما همکاری کنند.

ترامپ گفت تعداد زیادی از رهبران جهان به او زنگ زده‌اند و گفته اند که از این طرح حمایت می کنند.

ترامپ با تشکر از اردن، بحرین و امارات متحده عربی گفت که آنها اقدامات زیادی برای این طرح انجام دادند و سفرایشان را امروز به این جلسه فرستادند.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا