خبر اولسیاسی

نماینده سابق نزدیک به مرجعیت: مجلس فعلی ثابت کرده که توانایی جلوگیری از دودستگی درباره وضعیت نیروهای خارجی در عراق را ندارد

الحکیم با انتشار توییتی نوشت که برخی شهروندان و برخی سران تشکل‌های سیاسی از وی خواسته اند که درباره خطبه های امروز مرجعیت عالی شیعه اظهار نظر کند.

میدل ایست نیوز: سیدعبدالهادی الحکیم، نماینده سابق مجلس عراق که از وی به‌عنوان رابط مرجعیت و نیروهای سیاسی عراق یاد می‌شود تاکید کرد که مرجعیت عالی شیعه مخالف تجزیه عراق به بهانه اختلاف بر سر حضور نیروهای خارجی است.

الحکیم با انتشار توییتی نوشت که برخی شهروندان و برخی سران تشکل‌های سیاسی از وی خواسته اند که درباره خطبه های امروز مرجعیت عالی شیعه اظهار نظر کند.

او گفت که مرجعیت تحت هیچ شرایطی اجازه نقض حاکمیت ارضی عراق از راه حضور نیروهای نظامی خارجی در خاک کشور را نمی‌دهد و در عین حال به کشاندن کار کشور به تجزیه به بهانه حضور این نیروها را هم نمی‌دهد.

الحکیم افزود که از سوی دیگر مجلس کنونی ثابت کرده که توانایی لازم برای یافتن راه حلی توافقی و نیز اجرای اصلاحات ضروری را که خواست ملت و مرجعیت است ندارد.

وی ادامه داد که در چنین شرایطی راهی جز اجرای انتخابات پیش از موعد برای تشکیل مجلسی که توانایی رسیدگی به این مسائل را داشته باشد نمی ماند.

مرجعیت عالی شیعه در خطبه‌های نمازجمعه امروز تأکید کرد که چهار ماه از آغاز تحرکات مردمی با مطالبه اصلاحات و رها کردن کشور از چنگال فساد و ناکارآمدی در همه ادارات حکومت گذشته و در این مدت خون‌های بیگناه بسیار ریخته شده و هزاران تن زخمی شده‌اند و هنوز درگیری‌هایی دیده می‌شود که بر شمار قربانیان می‌افزاید.

مرجعیت دینی بار دیگر اعمال خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت جو و ترور و ربوده شدن فعالان را محکوم و بر مخالفت قاطع خود با تلاش برلی متفرق کردن تظاهرات با اعمال زور و خشونت تأکید می‌کند.

همزمان، مرجعیت بر مخالفت با تلاش برخی گروه‌ها برای تعرض به نیروهای حکومتی و اقدامات خرابکارانه و تهدید مدارس برای تغطیل کردن آنها و متوقف کردن نهادهای خدماتی و هر چیزی که خلاف منافع شهروندان باشد تأکید و یادآوری می‌کند که این رفتارهای ناموجه جایگزین حضور توده‌های گسترده مردم برای اعمال فشار جهت تحقق مطالبات اصلاحی نخواهد شد و بلکه برعکس باعث کاهش همبستگی با اعتراضات می‌شود.

از سوی دیگر، ادامه بحران کنونی و بی ثباتی سیاسی و اقتصادی و امنیتی به نفع کشور و آینده آن نیست و لازم است که با تسریع در تشکیل دولت از این وضعیت خارج شد، دولت جدید لازم است که از اعتماد ملت برخوردار و توانا در آرام کردن اوضاع و بازگرداندن ابهت دولت و برداشتن گام‌های لازم برای اجرای انتخابات آزاد و شفاف در کوتاهترین زمان ممکن باشد.

مراجعه به صندوق رأی برای مشخص شدن انتخاب ملت گزینه مناسب در شرایط کنونی است، چون نیروهای سیاسی درباره اولویت های مرحله آینده اختلافات شدیدی دارند و رسیدنشان به اتفاق نظر درباره اصلاحات ضروری که خواست ملت است و گرفتن تصمیمات سرنوشت ساز به خصوص در آنچه به حفظ حاکمیت ارضی کشور و استقلال تصمیمات سیاسی‌اش مربوط می‌شود بسیار سخت است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا