خبر اولسیاسی

اتحادیه عرب با صدور بیانیه پایانی معامله قرن را نپذیرفت

«احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب بر بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه عرب تاکید کرد و نپذیرفتن معامله قرن را اعلام کرد زیرا آن حتی کمترین حقوق و آرمان های ملت فلسطین را برآورده نمی کند.

میدل ایست نیوز: «احمد ابوالغیط»، دبیر کل اتحادیه عرب بر بیانیه پایانی نشست فوق العاده اتحادیه عرب تاکید کرد و نپذیرفتن معامله قرن را اعلام کرد زیرا آن حتی کمترین حقوق و آرمان های ملت فلسطین را برآورده نمی کند.

«ریاض المالکی»، وزیر امور خارجه فلسطین نیز ضمن اشاره به حضور «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست این ماه شورای امنیت سازمان ملل متحد، تاکید کرد که ملت فلسطین به پشتیبانی لازم برای رویارویی با طرح صلح خاورمیانه یا معامله قرن در اتحادیه عرب دست یافتند.

بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب درباره معامله قرن به شرح زیر است:

مصوبه شماره 8457 نشست فوق العاده شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای امور خارجه درباره معامله قرن آمریکایی-اسرائیلی

شورای اتحادیه عرب امروز شنبه 1/2/2020  نشستی فوق العاده به ریاست عراق و به درخواست محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و با حضور دبیر کل این شورا و وزرای امور خارجه کشورهای عضو در مقر این شورا در قاهره برگزار کرد.

بعد از آگاهی از یادداشت شورای اتحادیه عرب و شنیدن سخنرانی محمود عباس و نظرات دبیر کل و وزرای امور خارجه و رؤسای هیئت ها و در رابطه با بررسی معامله قرن که توسط «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر رژیم اشغالگر اسرائیل در تاریخ 28/1/2020 اعلام شد که طرحی مناسب برای تحقق صلح و عدالت دائمی و جامع مبنی بر قانون بین المللی و مصوبات قانونی بین المللی مرتبط نیست بلکه بازگشتی به قبل از تلاش های 3 دهه بوده است و از آنجا که این معامله فقط مصوبات یکجانبه و ظالمانه آمریکا را دربر دارد و مخالف قوانین بین المللی و «اونروا» در رابطه با قدس و جولان و شهرک سازی استعماری اسرائیل و پناهندگان است و به خاطر مخالفت با عملیات صلح مراجع بین المللی موفق نخواهد شد زیرا کمترین حقوق و خواسته های تغییر ناپذیر ملت فلسطین را برآورده نمی کند از آنجا که حقی به ملت فلسطین برای تعیین سرنوشت خود و برپایی کشوری مستقل با حاکمیت تمام بر اساس مرزهای 1967 به پایتختی قدس شرقی و بازگشت آوارگان بر اساس مصوبه شماره 194 سازمان ملل متحد در سال 1948 نداده است.

شورای اتحادیه عرب بر تمامی مصوبه های خود در رابطه با قضیه فلسطین و درگیری میان عرب ها و اسرائیل در سطوح سران کشورها و وزرای خارجه به خصوص دو نشست اخیر القدس در «ظهران» عربستان (2018) و نشست سران تونس (2019) تاکید می کند.

بندهای بیانیه پایانی نشست شورای اتحادیه عرب درباره معامله قرن از قرار زیر است:

1-تاکید مجدد بر قضیه فلسطین به عنوان اولویت اصلی همه امت عربی و هویت عربی قدس شرقی به عنوان پایتخت فلسطین و تاکید بر حق فلسطین برای حاکمیت همه اراضی اشغالی 1967 از جمله قدس شرقی و حاکمیت بر آسمان و دریا و آب های منطقه ای و موارد طبیعی و مرزهای خود با کشورهای همسایه.

2-نپذیرفتن معامله قرن آمریکایی-اسرائیلی به عنوان معامله ای که کمترین حقوق و آرمان های ملت فلسطین را برآورده نمی کند و با مراجع و قوانین بین المللی و مصوبه های مرتبط سازمان ملل متحد مخالف است و دعوت آمریکا به پایبندی به مراجع بین المللی برای عملیات صلح عادلانه و دائمی و جامع.

3-تاکید بر عدم اجرای این معامله ظالمانه یا همکاری به هر شکلی با آمریکا در اجرا آن.

4-تاکید بر طرح صلح عربی بر اساس مصوبه سال 2002 به عنوان کمترین خواسته کشورهای عربی برای تحقق صلح از طریق پایان اشغالگری اسرائیل و بازگشت به مرزهای 1967 و برپایی کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی و ایجاد راه حل عادلانه ومورد قبول همگی برای بازگشت پناهندگان فلسطینی بر اساس مصوبه شماره 194 سازمان ملل متحد در سال 1948. و تاکید بر اینکه اسرائیل اشغالگر تا زمانی که طرح صلح عربی را نپذیرد و اجرا نکند نمی تواند با کشورهای عربی روابطی عادی داشته باشد.

5-تاکید بر پایبندی به صلح به عنوان گزینه ای راهبردی برای حل درگیری و تاکید بر اینکه ضروری است تا اساس صلح بر تشکیل دو کشور بر اساس مصوبه های بین المللی و طرح صلح عربی و مراجع متعدد بین المللی باشد تا صلحی  جامع با استقلال و حاکمیت فلسطین بر اساس اراضی 1967 به پایتختی قدس شرقی تحقق پیدا کند و در نتیجه فلسطین با امنیت و صلح در کنار اسرائیل باشد.

6-تاکید بر همکاری با نیروهای بین المللی مؤثر و دوستدار صلح عادلانه و مراجع بین المللی برای اتخاذ اقدامات مناسب در برابر هر نقشه ای که بخواهد در حق ملت فسلطین اجحاف کند از جمله روی آوردن به شورای امنیت و سازمان ملل متحد و سایر موسسات بین المللی.

7-هشدار به اسرائیل اشغالگر برای اجرای بندهای معامله قرن و نادیده گرفتن مصوبه های قانونی بین المللی و گذاشتن مسئولیت کامل پیامدهای اجرای این سیاست بر عهده آمریکا و اسرائیل و دعوت از جامعه بین المللی برای ایستادگی در مقابل اسرائیل در صورت انجام اقداماتی در فلسطین.

8-تاکید بر پشتیبانی کامل از مبارزه ملت فلسطین و رهبری ملی آن و در راس آن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رویارویی با این معامله  و هر طرحی که بخواهد حقوق غیر قابل تغییر ملت فلسطین را از بین ببرد و بخواهد اتفاقاتی خلاف قانون بین المللی و مصوبه های قانونی بین المللی و طرح صلح عربی را بر ملت فلسطین تحمیل کند.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا