خبر اولسیاسی

سه نکته درباره مانیفست سیاسی نخست وزیر جدید عراق

آیا خودداری توفیق علاوی از تاکید بر خروج نیروهای امریکایی از عراق و اجرای مصوبه پارلمان و همچنین تاکید او بر ورود سازمان ملل و نظارت آن بر فرایند سیاسی عراق از جمله انتخابات زودهنگام و جلوگیری از تبدیل شدن عراق به عرصه ای برای تسویه حساب قدرت های فرامرزی با مطالعه و پیش زمینه و رویکردی سیاسی خاصی بیان شده است؟

میدل ایست نیوز: «محمد توفیق علاوی» در حالی شب گذشته مانیفست خود را در بیانیه ای برای تشکیل دولت و سیاست دولت آتی اش خواند که سه نکته بارز در بیانیه ای که می خواند مشاهده می شد:

  • در حالی که مجلس عراق بر لزوم خروج نیروهای خارجی از عراق تاکید کرده و در این رابطه مصوبه ای را به تصویب رسانده است، او هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد و نگفت برای عملی کردن این قانون که مصوبه پارلمان را پشت سر خود دارد چه سیاستی را اتخاذ خواهد کرد. آیا اصلا اعتقاد دارد که باید نیروهای خارجی از عراق بروند؟
  • او در مانیفست خود بر لزوم کمک گرفتن از سازمان ملل در برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام و همچنین نظارت این سازمان بر فرایند سیاسی کشور تاکید کرد. بدعتی جدید که می تواند سیادت و استقلال عراق را تحت لوای سازمان ملل به عنوان یک نهاد غیرعراقی در آورد.
  • وی در بیانیه خود تاکید کرد که همه تلاش خود را به کار خواهد برد تا عراق را از صحنه درگیری های فرامرزی دور نگه دارد و به صراحت گفت اجازه نخواهد داد عراق به عرصه ای برای تسویه حساب قدرت های فرامرزی تبدیل شود.

آیا خودداری توفیق علاوی از تاکید بر خروج نیروهای امریکایی از عراق و اجرای مصوبه پارلمان و همچنین تاکید او بر ورود سازمان ملل و نظارت آن بر فرایند سیاسی عراق از جمله انتخابات زودهنگام و جلوگیری از تبدیل شدن عراق به عرصه ای برای تسویه حساب قدرت های فرامرزی با مطالعه و پیش زمینه و رویکردی سیاسی خاصی بیان شده است؟ آیا این مساله موضع واقعی او در رویکرد سیاسی دولت آتی اش خواهد بود؟

در این میان به نظر می رسد توفیق علاوی از همان ابتدای کارش می خواهد پیام روشنی را به همه طرف ها به خصوص طرف های طرف منازعات منطقه ای – ایران و امریکا – برساند و آن این که تلاش خواهد کرد دولتی متوازن تشکیل دهد که تعریفش از رابطه با ایران و امریکا مساوی و برابر باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا