سرخط خبرهاسیاسی

واکنش سازمان ملل و سفارت امریکا در عراق به انتخاب «محمد توفیق علاوی»

دفتر سازمان ملل و سفارت امریکا در عراق بر آمادگی خود برای همکاری با «محمد توفیق علاوی» برای تأمین ثبات و پیشرفت عراق تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: دفتر سازمان ملل متحد در امور عراق با صدور بیانیه ای رسمی ضمن استقبال از مأمور شدن «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل کابینه در این کشور خواستار تسریع در روند اجرای اصلاحات شد.

در این بیانیه که شنبه شب (اول فوریه) منتشر شد آمده که «جنین هنیس پلاسخرت»، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق، ضمن استقبال از معرفی محمد توفیق علاوی برای نخست وزیری از وی می خواهد که پیش از هر کاری برای تحقق اصلاحات بنیادین و اجرای مطالبات مشروع ملت در عرصه عدالت و پاکدستی تلاش کند.

پلاسخرت همچنین تأکید کرد که مأمور جدید تشکیل کابینه مسئولیت دشوار تشکیل کابینه در کوتاه ترین زمان ممکن را دارد و افزود که مسیر پیش روی نخست وزیر مسیری بسیار سخت است که لازمه پیش رفتن در آن حمایت همه گروه های تأثیرگذار از نخست وزیر جدید برای خدمت رسانی به ملت عراق است.

او افزود که تعهدات مطرح شدن در سخنان نخست وزیر بیانگر بسیاری از مطالبات معترضان مسالمت جو و مایه امیدواری است و تأکید کرد که در نهایت ملت عراق است که براساس دستاوردها و نتایج درباره نحوه اداره کشور داوری می کند.

نماینده سازمان ملل همچنین خواستار کنار گذشتن منافع حزبی و توجه به منافع عالی کشور و دریغ نکردن هیچ تلاشی برای خارج کردن عراق از وضعیت بحرانی شد و افزود که سازمان ملل از ملت و دولت عراق برای ساخت عراقی عدالت محور و پیشرفته حمایت می کند.

سفارت ایالات متحده در بغداد نیز با صدور بیانیه ای بر آمادگی خود برای همکاری با دولت جدید عراق جهت ایجاد عراق باثبات و پیشرفته و دارای حاکمیت ارضی تأکید کرد.

در این بیانیه که شنبه شب منتشر شد آمده که شرایط کنونی عراق و منطقه تشکیل دولتی مستقل و پاکدست و متعهد به اجرای مطالبات مردم عراق را لازم می آورد.

این بیانیه افزوده که مأمور شدن «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل کابینه باید با تلاش های واقعی جهت رسیدن به هدف ثبات عراق همراه باشد و تأکید کرده که امنیت عراق امری حیاتی است.

سفارت امریکا در بغداد تأکید کرده که به مجض تشکیل دولت جدید عراق برای تأمین شرایط لازم جهت ایجاد عراق باثبات و پیشرفته و دارای حاکمیت ارضی با این دولت همکاری خواهد کرد.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق، شنبه شب محمد توفیق علاوی را مأمور تشکیل کابینه در عراق کرد. علاوی یک ماه فرصت دارد که کابینه خود را تشکیل دهد.

او وعده داده که به دور از دخالت های داخلی و خارجی وزرای دولتش را معرفی کند و تأکید کرده که اگر در معرض فشار احزاب برای تحمیل شخصیتی خاص قرار گرفت موضوع را با مردم در میان گذارد.

منبع
خبرگزاری العراقیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا