خبر اولسیاسی

حمله و تیراندازی نیروهای شاخه نظامی جریان صدر به تظاهرات کنندگان در نجف و حله + فیلم

فعالان شبکه های اجتماعی با انتشار فیلم هایی از حمله نیروهای موسوم به «کلاه آبی» به تظاهرات کنندگان در نجف اشرف و حله خبر داده اند.

میدل ایست نیوز: بسیاری از فعالان شبکه های اجتماعی با انتشار فیلم هایی از حمله نیروهای موسوم به «کلاه آبی»، وابسته به سرایا السلام (شاخه نظامی جریان صدر) به تظاهرات کنندگان در نجف اشرف و حله خبر داده اند.

براساس فیلم ها و ویدئوهای منتشرشده این افراد که با لباس شخصی و به صورت مسلح در میدان های تظاهرات حاضر شده اند صبح امروز (دوشنبه، 3 فوریه) به سمت تظاهرات کنندگان تیراندازی کرده اند و در پی متفرق کردن تظاهرات کنندگان برآمده اند.

«میدل ایست نیوز» به صورت مستقل امکان تأیید این فیلم ها را ندارد.

بغداد نیز از روز شنبه شاهد درگیری هایی میان هواداران صدر و نیروهای کلاه آبی با معترضان بود.

همچنین شب گذشته در کربلا، نیروهای وابسته به صدر با شعار «کلا کلا امریکا» وارد میدان تظاهرات شدند اما با واکنش منفی تظاهرات کنندگان مواجه شده و از میدان تظاهرات بیرون رانده شدند.

پس از مأمور شدن «محمد توفیق علاوی» به تشکیل کابینه در عراق، «سید مقتدی صدر» او را نامزد ملت خواند، اما این انتخاب باعث موج تازه ای از اعتراضات در سرتاسر عراق شد.

گروهی موسوم به «تجمع کنندگان میدان التحریر» با صدور بیانیه ای از تلاش نیروهای وابسته به «سید مقتدی صدر» برای تحمیل «محمد توفیق علاوی» برای نخست وزیری به شدت انتقاد کردند.

در بیانیه این گروه که روز یکشنبه (2 فوریه) منتشر شده آمده که از اول اکتبر تا کنون نیروهای حکومتی از راهی که توانسته اند برای سرکوب و ایجاد وحشت استفاده کرده اما «ما با مسالمت جویی و با پرچم عراق و با شعار «میهن می خواهیم» دربرابر آنها ایستاده ایم».

این بیانیه افزوده که آنچه امروز در میدان التحریر و دیگر میدان های تظاهرات می گذرد «نوع تازه ای از تروریسم است که گروه های قانون شکن مدعی وابستگی به جریان صدر بدان دامن می زند و سران این جریان نیز در برابر آن به نحوی شرم آور سکوت پیشه کرده اند».

در این بیانیه تأکید شده که این گروه می خواهند «محمد توفیق علاوی» را که نامزد زدوبندهای سیاسی است با استفاده از باتوم و با تلاش برای تصرف تریبون رستوران ترکیه ای (ساختمانی مشرف به میدان التحریر که قلب تظاهرات است) به ما تحمیل کنند.

این بیانیه اقدام این گروه ها را یادآور دوران دیکتاتوری و حکومت سرکوب خوانده و تأکید کرده که تظاهرات کنندگان به حق مشروع خود درباره آزادی بیان عمل می کنند و از آن فاصله نخواهند گرفت و «هرکس که بخواهد ما را به خشونت بکشاند، با هشیاری تظاهرات کنندگان شکست خواهد خورد».

برخی ناظران تأکید کرده اند که صدر پروژه خاموش کردن تظاهرات مردم عراق را که روز شنبه وارد پنجمین ماه خود شد پیش گرفته است.

«احمد سعداوی»، رمان نویس مشهور عراقی و نویسنده رمان «فرانکشتاین در بغداد» که به چندین زبان ترجمه شده با انتشار توئیتی نوشت که «صدری ها در قامت افراد میهن پرست وارد میدان های تظاهرات شدند، از آنها و از خونشان که در کنار دیگر برادران میهن پرست تظاهرات کننده به دست تک تیراندازان ریخته شد دفاع کردیم. بعد در 25 دسامبر مانند یک نیروی سیاسی با محاسبات خاص سیاسی از میدان ها خارج شدند. بعد در قامت گروه های شبه نظامی برگشتند».

صدر شب گذشته با انتشار توئیتی نوشت که اینکه کلاه‌آبی‌ها برای حفظ وجهه این انقلاب میان شما حضور دارند تا شاهد آتش‌سوزی و مسدود کردن راه‌ ها نباشیم، و افزود فرد انقلابی باید به مدرسه خود برود و در وقتی دیگر برای انجام اصلاحات دست به تظاهرات بزند، دیگر کشیده شدن به سمت خشونت، افراط و تخریب کافی است، من شما را دوستدار صلح و عاشق میهن می دانم.»

سید مقتدی صدر در پایان با بیان اینکه برادران شما در نیروهای کلاه‌آبی به فعالیت خود ادامه خواهند داد، تصریح کرد: «این نیروها، انقلابیون مسالمت‌جو را مورد هدف قرار نمی دهند بلکه با همراهی نیروهای امنیتی در حفظ امنیت نقش‌آفرینی می کنند تا مردم از ثبات و امنیت برخوردار باشند.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا