خبر اولسیاسی

گردان های مسلح شیعه ترجیح می دهند وارد درگیری مستقیم با امریکا نشوند

گروه های مسلح تلاش می کنند که از هرگونه درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها دور بمانند و منتظرند موضع سیاسی درباره خروج نیروهای امریکایی مشخص شود.

میدل ایست نیوز: در ۲۷ ژانویه پنج موشک به سفارت امریکا در بغداد شلیک شد که فقط یکی از آنها به ساختمان سفارت در منطقه خضراء اصابت کرد.

این اولین بار بود که موشک‌های شلیک شده به سمت سفارت آمریکا به داخل آن اصابت می‌کرد. بر اساس گزارش ها این موشک داخل رستوران و سفارت اصابت کرد و در آن پنج تن که رتبه اداری و تابعیت آنها شناخته نیست مصدوم شدند. گردان‌های مسلح شیعه عراق طی اقدامی عجیب همگی خیلی فوری تاکید کردند که در این عملیات دست نداشته‌اند و حتی آن را محکوم دانستند.

منابع نزدیک به برخی گروه‌های الحشد الشعبی به «المانیتور» گفتند که این گروه های مسلح تلاش می کنند که از هرگونه درگیری مستقیم با آمریکایی‌ها دور بمانند و منتظرند موضع سیاسی درباره خروج نیروهای امریکایی مشخص شود.

این منابع تاکید کردند که این بدان معنا نیست که آن ها امریکایی ها حمله نکرده اند بلکه تصمیم دارند با عدم اعلام آن دولت را گرفتار مشکلات تازه ای نکنند.

به گفته این منابع این گردان ها که اکثرشان فعالیت سیاسی هم دارند نمی خواهند منافع و دستاورد های سیاسی خود را قربانی کنند و ترجیح می دهند که مسئله را به روش سیاسی و نه نظامی حل کنند.

از سوی دیگر یکی از سران الحشد الشعبی که نخواست نامش فاش شود به این پایگاه تحلیلی گفت انتظار می‌رود امریکا در آینده نزدیک عملیات نظامی تازه ای علیه گردان‌های حشد انجام دهد. وی افزود که ایالات متحده درباره عاملان حمله اخیر به سفارتش اطلاعات دقیق و تفصیلی دارد.

نیروهای الحشد الشعبی در مدت گذشته درباره ضربه ها به منافع ایالات متحده در عراق از هر گونه اظهار نظر مثبت یا منفی خودداری می‌کردند اما این بار سرعت بالایی اعلام کردند که این حمله کار آنها نبوده است.

«هادی العامری»، رئیس ائتلاف فتح، که در تظاهرات در برابر سفارت امریکا در بغداد در ۳۱ دسامبر حضور داشت و نیز عصائب اهل الحق که در لیست گروه‌های تروریستی امریکا جای دارد هر دو اعلام کردند که این عملیات به آنها ارتباطی ندارد.

حزب الله عراق نیز که از اصلی‌ترین گروه‌های مسلح در عراق است هم با انتقاد از این حمله آن را در زمان نامناسب دانست. تلاش المانیتور برای گفت‌وگو با یکی از سران حزب الله عراق در این باره بی نتیجه ماند.

نپذیرفتن مسئولیت این حمله و بلکه شانه خالی کردن از پذیرش آن سوالات مهمی را به میان می نهد: چرا این گروههای مسلح درباره حملات قبلی سکوت می کردند؟ آیا سران و نیروهای حشد نگران واکنش امریکا هستند؟

واثق الهاشمی، رئیس گروه عراقی مطالعات راهبردی گفت که علت خودداری سران الحشد الشعبی از پذیرش این مسئولیت نگرانی آنها از تحریم ها و تنبیه های جدید امریکاست.

به نظر می‌آید که این گروه‌های مسلح در حمله به منافع آمریکا در عراق به پذیرش مستقیم مسئولیت ها تردید دارند و احتمال دارد که علت این تردید واکنش شدید امریکا به هرگونه اقدامی از این دست باشد. حوادث ماه دسامبر و تلاش برای حمله به سفارت امریکا واکنش شدید امریکا را در پی داشت و ایران و الحشد الشعبی را از مهمترین فرماندهان نظامی اش محروم کرد.

«محمود الربیعی»، سخنگوی دفتر سیاسی عصائب اهل الحق، وی تاکید کرد که نیروهای مقاومت دست به بمباران سفارت امریکا نظرت اند و تصمیم آنها در مرحله کنونی آن است که به روند سیاسی و دیپلماتیک و فشار مردمی برای خروج نیروهای امریکایی فرصت دهند. وی افزود که استفاده از سلاح در برابر این نیروها آخرین راه‌حل خواهد بود.

هشام الهاشمی، پژوهشگر مرکز مطالعات امنیتی نهرین، گفت که الحشد الشعبی دچار مشکل دودستگی میان نیروهایی که خود را وابسته به دولت عراق می دانند و نیروهایی که خود را وابسته به گردان‌های مسلح می شمرند شده است.

او گفت که دسته دوم گروه هایی هستند که از قانون و اداره و اموال دولتی استفاده می کنند اما در مسائل مربوط به منافع ملی سیاست های ایران در تقویت محور مقاومت پیروی می کنند. وی افزود که در پی ترور ابومهدی المهندس این گروه دوم چندان ضابطه‌مند به نظر نمی آید.

در ۸ ژانویه گذشته، سید مقتدی صدر در پی ترور سردار قاسم سلیمانی ابومهدی المهندس از گروه‌های شبه نظامی عراقی خواست تا زمان استفاده از همه ساز و کارهای سیاسی و حقوقی از هرگونه اقدام نظامی علیه منافع آمریکا در عراق خودداری کنند.

صدر و بسیاری از گروه‌های الحشد الشعبی که به گفتمان ضد امریکایی شناخته می شوند در پی حادثه ترور سلیمانی و المهندس نحوه تعامل خود با حضور نیروهای امریکایی در عراق را تغییر دادند چون می‌دانند که در نبود هرگونه تعادل نظامی با امریکا هرگونه درگیری باعث خسارت های شدیدی برایشان می شود و برای همین ترجیح می دهند که مسئله را به روش سیاسی حل کنند.

از مواضع نامنسجم و تا حدودی هیجانی این گروه‌های مسلح روشن می‌شود که آنها دست درگیرشدن مستقیم با ایالات متحده را ندارند و راهبرد ضربه های گاه و بیگاه علیه منافع امریکا را پیش گرفته‌اند. این خود شاهد دیگری بر نبود فرماندهی مانند ابومهدی المهندس است که بتواند نقش فرماندهی و نظم بخشیدن به عملکرد این گروه ها را بر عهده بگیرد.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا