سرخط خبرها

دیدار «گر پدرسون» با مقام‌های ایرانی: آمادگی تهران برای کمک به حل اختلافات بین ترکیه و سوریه

تحولات ادلب و مناقشه سوریه و ترکیه، کمیته قانون اساسی سوریه، و بازسازی و تبادل زندانی از جمله محورهای مذاکرات گر پدرسون با مقام های ایرانی بوده است.

میدل ایست نیوز: یک مقام وزارت امور خارجه ایران در دیدار با نماینده سازمان ملل از آمادگی تهران برای کمک به حل اختلافات بین سوریه و ترکیه خبر داده است.
«علی اصغر خاجی»، دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، در دیدار با گر پدرسون، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه بر ضرورت حل و فصل جنگ سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده است.

 

این مقام وزارت امور خارجه ایران تاکید کرده است: «ایران بر رعایت حفظ جان غیرنظامیان و جلوگیری از استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی تاکید و برای کمک به حل و فصل اختلافات میان ترکیه و سوریه آمادگی دارد.»

گر پدرسون همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در تهران دیدار کرده است.

به گزارش ایرنا، در این دیدار محمد جواد ظریف بر «آمادگی کامل ایران برای هر نوع همکاری در چارچوب احترام به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد.»

تحولات ادلب و مناقشه سوریه و ترکیه، کمیته قانون اساسی سوریه، و بازسازی و تبادل زندانی از جمله محورهای مذاکرات گر پدرسون با مقام های ایرانی در تهران بوده است.

نیروهای دولتی سوریه با حمایت روسیه طی ماه های اخیر عملیاتی را در استان ادلب، آخرین پناهگاه نیروهای مسلح مخالف «بشار اسد» آغاز کرده است. درگیری در ادلب باعث آوارگی بیش از ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه شده است.

عملیات نظامی نیروهای سوریه در استان ادلب به درگیری با نیروهای نظامی ترکیه در این منطقه منجر شده است.

سوم فوریه نیروهای بشار اسد به پست‌های گشت‌زنی ترکیه در ادلب حمله کردند که هفت سرباز ترک و یک غیرنظامی کشته شد. ترکیه می‌گوید به تلافی این حملات ۵۰ موضع ارتش سوریه را مورد حمله قرار داده و ۷۶ نیروی ارتش اسد را کشته است.

ترکیه روز جمعه  اعلام کرد که اگرچه سه پست دیدبانی و گشت‌زنی ترکیه در حوالی ادلب به دست نیروهای بشار اسد افتاده، اما از پست‌های دیگر عقب نشینی نخواهد کرد و تا پایان ماه به ارتش سوریه فرصت داده که از سه پست یاد شده عقب‌نشینی کنند، وگرنه با حمله نیروهای ترک مواجه خواهند شد.

در همین حال، ارتش سوریه روز شنبه اعلام کرده است که شهر استراتژیک سرقب در استان ادلب و در شمال شرقی این کشور را به طور کامل بازپس گرفته است.

تلویزیون دولتی سوریه تصاویری را از این شهر منتشر کرده است. همچنین تصاویری از از تسلط نیروهای دولتی بر دو بزرگراه که شهر حلب را به دمشق و لاذقیه متصل می کنند، نشان داده شده است.

منبع
رادیو فرداایرنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا