اقتصادیخبر اول

آمریکا معافیت عراق برای واردات گاز از ایران را به‌مدت ۴۵ روز تمدید کرد

معافیت تازه واردات گاز ایران، نه به مانند دوره‌های قبل برای ۹۰ روز یا ۱۲۰ روز، که این بار برای مدت کوتاه‌تر، یعنی ۴۵ روز، تمدید شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به‌نقل از بیانیه‌ای که وزارت خارجه آمریکا ارائه کرده می‌گوید تمدید معافیت واردات «برای ایجاد این ضمانت که ایران قادر خواهد بود در کوتاه‌مدت نیازهای خود به منابع انرژی را رفع کند» صادر شده، «در حالی‌که گام‌هایی برای افزایش استقلال خود از واردات انرژی از ایران بر می‌دارد».

معافیت تازه واردات گاز ایران، نه به مانند دوره‌های قبل برای ۹۰ روز یا ۱۲۰ روز، که این بار برای مدت کوتاه‌تر، یعنی ۴۵ روز، تمدید شده‌است.

پیشتر دو مقام عراقی به اسوشیتدپرس گفته بودند دولت آمریکا قبلا برای تمدید معافیت از تحریم‌ها اعلام آمادگی کرده بود؛ به این شرط که عراق یک برنامه عملی و با زمان‌بندی مشخص برای قطع وابستگی خود به گاز ایران ارائه دهد.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفته شده «ایران ثابت کرده که به‌عنوان یک منبع انرژی برای عراق، به‌شدت غیرقابل اعتماد است. در نتیجه کاهش واردات گاز ایران، به عراق برای رسیدن به امنیت در زمینه انرژی برتری خواهد داد».

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت عراق که نامش فاش نشده می‌گوید معافیت‌ها، در صورتی‌که عراق که یک جدول زمانی مشخص برای استقلال در دسترسی به گاز و سرمایه‌گذاری در تولید آن ارائه کند، ممکن است دوباره تمدید شود.

این مقام عراقی افزوده «تا کنون ما جدولی ارائه نکرده‌ایم».

عراق برای تولید برق، به‌ویژه در ماه‌های گرم تابستان که مصرف آن افزایش می‌یابد به گاز ایران نیاز دارد.

معافیت‌ها به عراق امکان می‌دهد که با وجود پرداخت میلیاردها دلار برای واردات انرژی از ایران، از تحریم‌های آمریکا در امان باشد.

منبع
AP

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا