خبر اولسیاسی

نامزد نخست وزیری معترضان ناصریه: علاوی با تایید امریکا، ایران و جریان صدر معرفی شده است

«علاء الرکابی»، نامزد تظاهرات‌کنندگان استان الناصریه برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که پیشنهادها برای حضور در کابینه «محمد توفیق علاوی» را نپذیرفته است.

میدل ایست نیوز: «علاء الرکابی»، نامزد تظاهرات‌کنندگان استان الناصریه برای تصدی منصب نخست‌وزیری عراق اعلام کرد که پیشنهادها برای حضور در کابینه «محمد توفیق علاوی» را نپذیرفته است.

الرکابی در صفحه شخصی خود در فسیبوک نوشت: من دو ماه پیش نامزدی برای تصدی منصب نخست‌وزیری موقت را نپذیرفتم چرا که من هیچ گاه به دنبال پست و مقام نبودم و هیچ طمعی در این باره نداشته‌ام و افتخارم این است که در این انقلاب مبارک به عنوان تظاهرات‌کننده نقش‌آفرینی کرده ام.

وی در ادامه با بیان اینکه من به هیچ عنوان از علاوی حمایت نکرده ام، اظهار داشت: من پس از آنکه علاوی با حمایت و تایید سفارت امریکا و ایران و هیات سازمان ملل و جریان صدر به نخست‌وزیری معرفی شد، نسبت به آینده جوانان در میان حمایت خارجی و داخلی از علاوی و کشیده شدن امور به درگیری‌ها و تحریک‌ها احساس نگرانی کردم و در همین رابطه، شاهد خونریزی‌ها در استان نجف اشرف بودیم. از همین رو، چندین گزینه مطرح کردم؛ اینکه بدون وجود جایگزینی با علاوی مخالفت کنیم که این امر موجب از دست دادن زمان و تلاش‌های معترضان می شود و احتمال افزایش درگیری‌ها را افزایش می دهد یا اینکه به علاوی بگوییم تو نامزد ملت نیستی و با همان سازوکاری که نخست‌وزیر پیشین سرکار آمده، انتخاب شده‌ای و اکنون خود را ملزم به انجام اقداماتی کرده‌ای که مهمترین آن تشکیل دولت مستقل ظرف مدت 30 روز است و این امر ضرب الاجل و آزمونی برای تو خواهد بود.

الرکابی ادامه داد: من خطاب به تظاهرات‌کنندگان گفتم اینها گزینه‌های ماست و میدان‌های تظاهرات هر تصمیمی را که بگیرد من از آن حمایت خواهم کرد. من اگر می خواستم از علاوی پشتیبانی کنم، پیشنهاد دفتر وی برای تصدی وزارتخانه‌ها را قبول می کردم اما من با همه این پیشنهادها مخالفت کردم و نمی خواهم بخشی از هیات دولت باشم.

وی در پایان اظهار داشت: اکنون من طبق آخرین نشستی که با تظاهرات‌کنندگان برگزار شد بنا به درخواست این افراد، خود را به عنوان نامزد نخست‌وزیری معرفی کردم، معترضان ضمن اتمام حجت با من اعلام کردند که برای حفاظت از انقلاب و دستاوردها و خون‌های ریخته شده در این مسیر، مجالی برای مخالفت با این پیشنهاد وجود ندارد، من در پاسخ به معترضان گفتم اگر مردم عراق با همه طیف‌های آن بر این موضوع اتفاق نظر دارد، من آنان را ناامید نخواهم کرد، از همین رو از مردم خواستم نظرسنجی در این باره انجام دهند.

الرکابی که یکی از چهره‌های شناخته شده اعتراضات در جنوب عراق است، پیش از آنکه به دلیل تظاهرات اخیر شناخته شده باشد بیشتر به علت تحرکات و فعالیت‌هایش پیش از انتخابات پارلمانی 2018 معروف است که در آن زمان خواستار تحریم انتخابات و ممانعت از ورود دوباره احزاب سیاسی به قدرت بود.

علاء الرکابی در سال 1974 در بغداد زاده شده است و اکنون ساکن شهر الناصریه است، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد داروسازی است و به عنوان کارشناس بخش مسمومیت‌ها در اداره بهداشت استان ذی قار مشغول به کار است.

همچنین بخوانید

تظاهرات دانشجویان در بغداد و کربلاء در حمایت از نخست‌وزیری «علاء الرکابی»+تصاویر

 

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا