سرخط خبرها

حمایت مشروط «اسامه النجیفی» از دولت «محمدعلاوی»: تصمیم گیری درباره خروج نیروهای خارجی نیازمند شرایط مناسب است

رئیس جبهة الانقاذ و التنمیه، از تشکل های اصلی اهل سنت عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جبهه از نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در عراق حمایت مشروط می‌کند.

میدل ایست نیوز: «اسامه النجیفی»، رئیس جبهة الانقاذ و التنمیه، از تشکل های اصلی اهل سنت عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جبهه از نخست وزیر مامور تشکیل کابینه در عراق حمایت مشروط می‌کند.

در بیانیه این گروه سیاسی آمده که النجیفی امروز در دیدار با سفیر مصر در عراق ضمن بررسی تحولات داخلی عراق موضع تشکل های اهل سنت درقبال تشکیل دولت جدید عراق را بررسی کرده است.

این بیانیه افزوده که این گروه سیاسی از مطالبات عادلانه تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند و آن را در راستای اهداف خود می‌داند.

این گروه سیاسی همچنین تاکید کرده که از دولت علاوی به شرط آن که مستقل بماند و از مطالبات مردم حمایت و با فساد مبارزه و با قاتلان تظاهرات کنندگان برخورد کند و در مدتی کمتر از یک سال انتخابات جدید برگزار کند و همچنین مطالبات مردم در مناطق آزاد‌شده از چنگ داعش را در نظر بگیرد حمایت می کند.

این بیانیه افزوده که منافع عراق را در فاصله گرفتن از روال های جا افتاده فرقه ای و حزبی و ارزش بخشیدن به شهروندی عراق می داند و تأکید کرده که اگر فرصت به تغییرات داده نشود کشور در آینده شاهد بحران‌های خواهد بود که قابل حل نیست.

در این بیانیه همچنین بر استقلال و حاکمیت ارضی عراق تاکید شده و این موضوع هدفی مهم خوانده شده اما افزوده شده که تصمیم گیری درباره خروج نیروهای خارجی از کشور نیازمند شرایط مناسب است و عراق اکنون با تهدید تروریسم و دخالت خارجی دست و پنجه نرم می کند.

این بیانیه افزوده که خروج نیروهای خارجی از کشور باید در چارچوب توافقاتی باشد که حاکمیت ارضی و امنیت ملی عراق را تأمین کند و نتیجه توافقی ملی باشد و کشور را درگیر مسائل تازه ای نکند.

حمایت این جریان سیاسی از دولت جدید عراق در حالی صورت می گیرد که گزارش‌های متعددی از مخالفت برخی گروه های سیاسی اهل سنت به خصوص محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق با روند انتخاب وزرا در دولت علاوی خبر داده‌اند.

علت این اختلافات آن است که الحلبوسی و همچنین مسعود بارزانی رئیس حزب دموکرات کردستان در نظر دارند که سهم کردها و اهل سنت را خودشان به نخست‌وزیر معرفی کنند و از نخست‌وزیر آزادی عمل در معرفی وزرا را بگیرند.

افراد نزدیک به رئیس مجلس عراق گفته اند تا وقتی که وی با برگزاری جلسه مجلس موافقت نکند تشکیل این جلسه ممکن نخواهد بود هرچند شمار نمایندگان حامی علاوی در مجلس به اندازه ای هست که کابینه وی رای اعتماد لازم را بیاورد.

محمد توفیق علاوی دوشنبه شب برای اولین بار با سران تشکل های سیاسی دیدار کرد تا آن را در جریان مشورت هایش برای تعیین کابینه قرار دهد.

منبع
ناس نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا