خبر اولسیاسی

هشدار سازمان ملل درباره وضعیت انسانی در ادلب/ رایزنی مقامات ترکیه و سوریه درباره تحولات سوریه

سازمان ملل متحد می‌گوید شدت بحران در استان حلب سوریه و شهر ادلب به حدی است که این نهاد نمی‌تواند هم گام با آن حرکت کند.

میدل ایست نیوز: سازمان ملل متحد می‌گوید شدت بحران در استان حلب سوریه و شهر ادلب به حدی است که این نهاد نمی‌تواند هم گام با آن حرکت کند.

به گفته این نهاد بین‌المللی شمار آوارگان از ماه دسامبر که ارتش سوریه حمله برای باز پس‌گیری ادلب را آغاز کرده به بیش از ۹۰۰ هزار آواره رسیده است. اغلب آنها زنان و کودکان خردسال‌اند که در سرمای زمستان به اردوگاه‌های پناهجویان رفته‌اند.

سازمان ملل متحد می‌گوید با افزایش تعداد پناهجویان، توان اسکان دادن همه آنها را ندارد و برخی از کودکان به ناچار شب‌های سرد را در فضای باز می‌خوابند.

سازمان ملل متحد همچنین از هدف حمله قرار گرفتن مدارس و بیمارستان‌ها خبر داده است.

هشدار جدید سازمان ملل متحد همزمان با وعده «بشار اسد»، رئیس جمهوری سوریه است که گفته حملات ارتش در شمال‌شرق سوریه ادامه خواهد یافت.

بشار اسد همزمان با گزارش‌ها درباره پیش‌روی نیروهای ارتش سوریه در روزهای آخر هفته گذشته گفته: «نبرد برای بازپس گرفتن استان حلب و شهر ادلب ادامه خواهد یافت.»

«مارک لوکوک»، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان‌دوستانه، روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای هشدار داد: «کابوس شکل‌گیری بزرگترین فاجعه انسانی قرن ۲۱ تنها با اعلام یک آتش‌بس قابل پیش‌گیری است.»

او گفته کودکان خردسال و نوزدان به علت پر شدن ظرفیت اردوگاه‌ها و خوابیدن در فضای آزاد «در سرما جان می‌دهند».

لوکوک گفته جنگ و درگیری در این منطقه از سوریه بدون ملاحظه در حال جریان است و دو طرف حتی تاسیسات زیربنایی ابتدایی را هدف قرار می‌دهند.

«ما در حال دریافت گزارش‌هایی هستیم که حتی آوارگان بی‌جا شده هدف حملات قرار گرفته‌اند؛ حملاتی که به مرگ، مجروح شدن و آوارگی بیشتر منجر شده است.»

این مقام سازمان ملل متحد گفته اکثر اقدامات انسان‌دوستانه و امدادی هم اکنون از مناطق مرزی ترکیه صورت می‌گیرد و به علت گسترش و شتاب فاجعه از کمک رسانی مقتضی ناتوان مانده است.

ادلب پیش از آغاز جنگ داخلی در سوریه یک و نیم میلیون نفر جمعیت داشت اما پس از آن که نیروهای دولتی اکثر مناطق تحت کنترل شورشیان را پس گرفتند، جمعیت در ادلب دو برابر شده است.

ادلب آخرین مقر مخالفان دولت بشار اسد است و نیروهای ارتش این کشور که از سوی روسیه و ایران حمایت می‌شوند قصد بازپس‌گیری آن را دارند، اقدامی که به جابجایی و آوارگی دوباره صدها هزار نفر شده است.

ترکیه که هم مرز با این استان سوریه است از برخی گروه‌های مخالف دولت سوریه حمایت می‌کند. در چند روز گذشته درگیری های خونینی میان نیروهای ترکیه و ارتش بشار اسد در مرزهای غربی سوریه گزارش شده است.

همزمان هیئت‌های ترکیه و روسیه به منظور بررسی راه‌های برقراری هرچه سریعتر آرامش در ادلب و پیشبرد روند سیاسی در سوریه دیدار کردند.

بنا بر اعلام منابع دیپلماتیک هیئت های ترک و روس در مسکو پایتخت روسیه گردهم آمدند.

ریاست هیئت ترکیه بر عهده «سدات اونال»، معاون وزیر امور خارجه کشور بود.

نمایندگان ترکیه در این جلسه بر برقراری هرچه سریعتر آرامش در ادلب و ‍پایان دادن به نقض توافق سوچی تاکید کردند.

مذاکرات هیئت های ترک و روس فردا صبح ادامه خواهد یافت.

«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه طی سخنانی در بین خبرنگاران در آنکارا در رابطه با تحولات ادلب سوریه گفت: موارد نقض آتش بس رژیم اسد به حدود 20 هزار رسیده است. بیش از 1500 غیرنظامی جان خود را از دست دادند و از سال 2019 تاکنون حدود 1 میلیون و 640 هزار نفر آواره شده اند.

وی گفت: هیئت ترکیه مذاکرات خود را در روسیه ادامه می دهد. حفظ وضعیت موجود در منطقه کاهش تنش در ادلب به منظور اجتناب از بروز یک فاجعه انسانی در منطقه است و ترکیه به تلاشهای خود ادامه می دهد.

چلیک افزود: در روزهای اخیر اظهارات نادرستی از سوی روسیه علیه ترکیه مطرح شده است. به صراحت می گوییم که تمام اطلاعاتی که نقض ترکیه را بیان می کند اشتباه است. توافق توسط رژیم نقض شده است. ترکیه به تعهد خود در توافق نامه سوچی ادامه می دهد و برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی تلاش می کند.

وی تصریح کرد:از ماه مه سال 2019 رژیم بارها به غیرنظامیان و زیرساخت ها در ادلب حمله کرده است. نقض توافق نامه سوچی، همچنین به معنای نقض وعده های روسیه و رژیم اسد است. در چارچوب حملات رژیم بیش از 300 زیرساخت هدف قرار گرفته است. 53 مرکز بهداشت و درمان دیگر قابل استفاده نیستند.

منبع
بی بی سیآناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا