خبر اولسیاسی

ائتلاف رئیس مجلس عراق شرط های خود برای حمایت از نخست وزیر جدید را اعلام کرد

در این بیانیه تاکید شده که اعتماد ملت و تعهد دولت به تحقق مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان شرط برگزاری جلسه مجلس برای رای اعتماد به کابینه است.

میدل ایست نیوز: ائتلاف القوی العراقیه به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق با صدور بیانیه ای شرط های خود برای حمایت از دولت «محمد توفیق علاوی» را اعلام کرد.

در این بیانیه آمده که اعضای این ائتلاف در جلسه ای که امروز (چهارشنبه ۱۹ فوریه) برگزار شد پرونده تشکیل دولت جدید و نتایج نشست سران تشکل های سیاسی در منزل رئیس مجلس را بررسی کرده و بر اهمیت اعتماد و پذیرش مردمی دولت تأکید کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده که اعتماد ملت و تعهد دولت به تحقق مطالبات مشروع تظاهرات‌کنندگان شرط برگزاری جلسه مجلس برای رای اعتماد به کابینه است.

حاضران در این نشست همچنین تاکید کردند که دولت  بدون استثنا و با خودداری از به حاشیه راندن هر گروهی باید از حمایت نیروهای سیاسیبرخوردار باشد و همه طیف های جامعه عراق بر اساس ساز و کارهای روشن ملی و مقبول از جانب همه شرکای سیاسی باید در دولت نماینده داشته باشند.

در این بیانیه همچنین بر ضرورت تعهد دولت به برداشتن گام های جدی و اثرگذار برای بازگشت آوارگان و پرداخت خسارت به آسیب دیدگان از خطاهای نظامی و آزادی زندانیان و روشن شدن سرنوشت افراد مفقود در مناطق تحت کنترل داعش و بازسازی مناطق ویران شده به دست تروریسم تاکید شده است.

آنها همچنین تاکید کردند که دولت باید در برنامه خود به روشنی و صراحت مورد اجرای انتخابات پیش از موعد را تعیین کند و این زمان حداکثر یک سال بعد از تشکیل دولت باید باشد و همچنین از دولت خواستند متعهد به انحصار سلاح به دست حکومت و پایان دادن به همه انواع گروه‌های مسلح و باندهای جنایتکار باشد.

سران تشکل‌های کرد و  ائتلاف القوی العراقیه (به ریاست الحلبوسی) و چند گروه سیاسی دیگر روز سه شنبه در جلسه ای در منزل رئیس مجلس عراق حاضر شدند.

«محمد الکربولی»، از سران ائتلاف الوطنیه با انتشار توییتی از خانه الحلبوسی تاکید کرد که همه با روحیه ملی و مسئولیت پذیر تلاش می‌کنند که به موضع واحد در قبال دولت جدید برسند.

پیش از این یکی از سران ائتلاف فتح (به ریاست «هادی العامری») از جزئیات تازه ای از مذاکرات جاری در جلسه سران تشکل های سیاسی عراق خبر داده بود.

این عضو شاخص ائتلاف فتح که نخواست نامش فاش شود گفت که در نشست برگزار شده در منزل رئیس مجلس عراق سران بلندپایه اکثر تشکل‌های سیاسی به جز ائتلاف سائرون (وابسته به سیدمقتدی صدر) حضور داشتند.

این منبع گفت که نیروهای سیاسی اهل سنت و کرد موافقت با دولت «محمد توفیق علاوی» را مشروط به تعیین زمان دقیق انتخابات پیش از موعد در برنامه دولت وی کرده‌اند.

این منبع گفت که این تشکل ها همچنین بر لزوم رعایت تنوع قومی و مذهبی ملت عراق در کابینه تاکید دارند.

ساعتی پیش محمد توفیق علاوی از مجلس عراق خواست که روز دوشنبه آینده جلسه رای اعتماد به کابینه را برگزار کند و ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس تمایل خود به اصلاحات و پذیرش مسئولیت ملی افتاده بر عهده شان را ثابت کنند و به آینده عراق بیاندیشند و منافع فردی و حزبی مانع از آن نشود که تصمیم درست را بگیرند.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا