خبر اولسیاسی

جریان های مدنی عراق دیگر نیازمند ائتلاف با «صدر» نیستند

پشت کردن ناگهانی «سید مقتدی صدر» به جنبش اعتراضی مردم «ائتلاف تاریخی» صدر با نیروهای مدنی را در برابر لحظه حساس قرار داده است.

میدل ایست نیوز: پشت کردن ناگهانی «سید مقتدی صدر» به جنبش اعتراضی مردم در آستانه ماموریت یافتن «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت جدید ائتلاف «تاریخی» صدر با نیروهای مدنی را در برابر لحظه حساس قرار داده است.

به نظر می‌آید که منافع متقابل این دو گروه با ادامه یافتن تظاهراتی که خواستار تغییر ریشه‌ای وضعیت سیاسی عراق است به مراحل پایانی خود رسیده است.

صدر در ۲۵ ژانویه گذشته به هواداران خود دستور داد که میدان های تظاهرات را خالی کنند. او این تصمیم را در پی آن گرفت که فعالان تظاهرات در میدان التحریر با تظاهرات به فراخوان صدر برای خروج نیروهای امریکایی از کشور همراهی نکردند.

چند روز بعد صدر بار دیگر به هواداران خود دستور داد که وارد میدان های تظاهرات شوند اما این بار حضور این نیروها با فعالیت خشونت‌آمیز افراد موسوم به «کلاه آبی» (وابسته به شاخه نظامی جریان صدر) همراه شد که بر اساس گزارش ها دهها قربانی در پی داشت.

تحرکات سیاسی اخیر صدر بحث های بسیاری را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است و باعث تغییر مواضع جریان های مدنی شده که به صدر به چشم چهره سیاسی دارای بیشترین مقبولیت مردمی و متحدی توانا در ایجاد تغییرات سیاسی نگاه می کردند.

اما تغییر مواضع صدر و به خصوص نزدیک شدن او به احزاب وابسته به ایران که خود همواره منتقد آنها بود درباره آینده ائتلاف جریان های مدنی با صدر تردیدهایی را در پی داشته است.

حزب کمونیست عراق که شاخص‌ترین متحد سیاسی صدر ازمیان گروه‌های مدنی بود تاکید کرد که رویکردش در مسائل سیاسی به خصوص در نحوه تعامل با تظاهرات مردم و حمایت از دولت علاوی از رویکرد جریان صدر فاصله بسیار گرفته است.

«علی مهدی» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست عراق گفت که ائتلاف با صدر فقط برای انتخابات بود و با این ائتلاف توانستیم کرسی های خوبی در مجلس به دست بیاوریم.

وی افزود که با خروج نمایندگان عضو حزب کمونیست در اکتبر سال گذشته در اعتراض به سرکوب وحشیانه تظاهرات عراق ائتلاف سائرون عملاً وجود خارجی ندارد و این حزب هیچ ارتباط و تماسی با جریان صدر ندارد.

او درباره نحوه تعامل صدر با تظاهرات گفت که امروز اولویت های صدر با اولویت های حزب کمونیست تفاوت دارد و توضیح داد که اولویت صدر خروج نیروهای امریکایی و حمایت از علاوی است اما برنامه ای که ما با وی بر سر آن توافق داشتیم و امروز نیز هدف اصلی ماست تاسیس دولت مدنی و انحصار سلاح به دست دولت بود.

او انتخاب علاوی را خلاف شرط هایی دانست که در میدان های تظاهرات اعلام شده بود و گفت که حزب کمونیست به مبارزات برای تحقق مطالبات مردم ادامه می دهند.

«باسم خشان»، عضو جداشده از ائتلاف سائرون گفت که احزاب غیر دینی پس از سال ۲۰۰۳ برای پیشبرد اهدافشان نیازمند ائتلاف با احزاب دیگر و از همه قدرتمند تر جریان صدر بودند اما پس از تظاهرات اخیر روشن شد که دیگر این نیاز در کار نیست و جریان‌های مدنی به لحاظ مقبولیت اجتماعی دست بالا را دارند.

وی گفت که جریان صدر تاکنون بارها فرصت یافته که بخشی از جنبش اصلاحی و تغییرات سیاسی باشد اما هر بار ثابت کرده که توانایی آن را ندارد.

وی افزود که جریان صدر همواره دچار تلون مزاج است و فقط به منافع و اهداف سیاسی خود می‌اندیشد برای همین یک جریان مدنی امکان همراهی با آن را ندارد.

وی تاکید کرد جدایی میان جریان های مدنی و جریان صدر دیگر نهایی شده «چون همه ماسک ها از صورت ها افتاده است».

به گفته خشان صدر بعد از اکتبر گذشته با تاخیر بسیار با قافله اصلاحات و تغییر همراه شد اما خیلی زود و پیش از تحقق اهداف این جنبش از آن جدا شد. «انتخابات آینده اگر به درستی اجرا شود و شفاف باشد نشان خواهد داد که وزن واقعی هر طرف چقدر است».

«ذوالفقار حسین» از سران جریان مدنی عراق تاکید کرد که تغییر مواضع صدر و توقف حمایت از تظاهرات‌کنندگان ثابت کرد که صدر هرگز متحد جریان های مدنی نبوده و بلکه فقط در پی رای گرفتن در انتخابات بوده است.

او گفت که تظاهرات اکتبر ثابت کرد که جریان مدنی در عراق قدرتمند تر و مقبول تر از جریان صدر است به خصوص که صدر نشان داد در برابر ملت از از سلطه جانبداری می کنند.

وی افزود که موفقیت علاوی در تشکیل دولت باعث کاهش بیشتر محبوبیت صدر در سطح ملی می‌شود.

در هفته‌های آینده آشکار خواهد شد که جریان های مدنی تا چه حد می توانند در برابر دولتی که صدر به صورت کامل از آن حمایت می کند و حتی محبوبیت و مقبولیت خود را بر سر آن گرو گذاشته ایستادگی کنند.

نتیجه حتمی فاصله گرفتن صدر از جریان های مدنی پیدایش نزاع تازه‌ای در عراق است میان کسانی که معتقدند جریان صدر همچنان جریان اعتدال گرا و مخالف نفوذ ایران است و کسانی که معتقدند صدر به متحدان دیروز خود پشت کرده است.

منبع
المانیتور

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا