خبر اولسیاسی

سفیر ایران در عراق: مواضع آیت الله سیستانی و رهبر ایران درباره مسائل عراق مطابق یکدیگر است/ درباره خروج نیروهای امریکایی هیچ چیزی را به عراق دیکته نمی کنیم

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هیچ اختلافی میان دیدگاه های آیت الله سیستانی با رهبران ایران درباره مسائل عراق وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد در مصاحبه‌ای تاکید کرد که هیچ اختلافی میان دیدگاه های آیت الله سیستانی با رهبران ایران درباره مسائل عراق وجود ندارد.

مسجدی در مصاحبه با شبکه «الفرات» گفت که دیدگاه های آیت الله سیستانی از احترام کامل ایران برخوردار است و آیت‌الله خامنه‌ای همواره بر این موضوع تأکید کرده‌اند و گفت که ممکن است اختلافاتی کوچکی میان مراجع دینی وجود داشته باشد اما هرگز شاهد اختلافی درباره مسئله عراق نبوده است.

وی افزود آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای رابطه احترام آمیز با یکدیگر دارند و در عراق دیدگاه‌های آیت الله سیستانی است که اجرا می‌شود.

او همچنین درباره حادثه ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تاکید کرد که ۴۰ دقیقه بعد از حادثه مسئول پیگیری موضوع شده و یکی از معاونان خود را به منطقه حادثه فرستاده که این خبر را برای وی تاکید کرده است.

وی گفت که همیشه انتظار داشته صهیونیست ها یا مزدوران آمریکا دست به چنین جنایتی بزنند اما فکر نمی کرده که آمریکا در قالب تروریسم حکومتی دست به چنین جنایتی زند.

وی ضمن تاکید بر تاثر شدیدش از ترور سردار سلیمانی گفت که این حادثه تأثیر فراوان بر منطقه گذاشته و سرشت تروریستی دولت امریکا را برملا کرده و باعث نزدیک شدن بیشتر ایران و عراق شده است.

مسجدی ادامه داد نزاع ایران و آمریکا نظامی سیاسی است و ترور سردار سلیمانی گزینه نظامی را نیز مطرح کرده است و افزود که حمله به ایران به پایگاه امریکایی در عراق با هدف نقض حاکمیت ارضی عراق انجام نشده بلکه پاسخ به حمله امریکا در خاک عراق است.

او افزود که پایگاه های امریکایی هیچ کمکی به کسی درمنطقه نمی کند.

سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که سردار اسماعیل قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه نماینده ایران در پرونده عراق است.

مسجدی درباره تظاهرات در عراق نیز گفت که ایران از تظاهرات مردمی و مطالبات مشروع و اصلاح طلبانه حمایت می کند و این مطالبات مورد تایید مرجعیت هم هست اما خرابکاری و حمله به نهادها و هیئت‌های دیپلماتیک چنانکه در کنسولگری ایران در نجف و کربلا رخ داد قابل قبول نیست و ایران از این اقدامات ناراحت است هر چند آن را به حساب ملت عراق نمی نویسند.

او افزود روابط عراق و ایران روابط راهبردی و قدرتمند است و ایران از شعارهایی که علیه آن مطرح شده ناراحت است چون خود را دوست عراق می داند و همواره به مطالبات مردم احترام می گذارد، اما بابت شعارهایی که جوانان عراقی علیه ایران سر داده‌اند نگرانی ندارد.

به گفته مسجدی برخی رسانه ها از این شعارها سوء استفاده کرده اند اما چنین چیزی به روابط دو کشور آسیبی نمی‌زند.

او تاکید کرد که ایران از هر دولتی که در آینده در عراق بر سر کار آید و هر نخست وزیری که بر اساس قانون اساسی مامور شود حمایت می‌کند.

او با اشاره به مامور شدن محمد توفیق علاوی برای تشکیل کابینه در عراق ابراز امیدواری کرد که دولت جدید متناسب با اراده ملت و قوانین عراق تشکیل شود.

مسجدی درباره مصوبه مجلس عراق درباره خروج نیروهای امریکایی نیز گفت که خروج این نیروها از منطقه به نفع خود امریکایی هاست و افزود که به کردها و اهل سنت توصیه می کنیم که با مواضع ایران در این باره همراه شوند چون این مواضع به نفع عراق است.

او تاکید کرد که تصمیم‌گیری در این باره بر عهده ملت عراق است و ایران هیچ چیز را به آنها دیکته نخواهد کرد.

او ادامه داد که ایران در پی ایجاد مشکل با کشورهای منطقه نیست و خواستار کاهش تنش با عربستان و امارات است و از همه تلاش ها برای کاهش تنش عربستان از جمله تلاش های عراق استقبال می کند.

مسجدی تاکید کرد اخیر امیر قطر به تهران نتایج مثبت و سازنده خواهد داشت و افزود که ایران به همه حکومت‌ها و ملت‌های منطقه به خصوص ملت عراق احترام می گذارد.

او گفت که برخی سیاستمداران عراقی متاثر از سیاست‌های آمریکا شده‌اند اما آنها شمار اندکی را تشکیل می‌دهند.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا