سرخط خبرها

ماکرون و مرکل و گوترش از روسیه و رژیم اسد خواستند در ادلب آتش‌بس برقرار کنند

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه در ادلب فاجعه انسانی رخ می‌دهد به همراه صدراعظم آلمان از روسیه و رژیم اسد خواست در این منطقه آتش‌بس برقرار کنند.

میدل ایست نیوز: «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در پی اجلاس اتحادیه اروپا با موضوع «بودجه» در بروکسل  تصریح کرد که در ادلب فاجعه انسانی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بمباران بیمارستان‌ها در ادلب غیر قابل قبول است، افزود: «در ادلب خطر افزایش فشار نظامی وجود دارد. روز گذشته دو سرباز ترک جان خود را از دست دادند. پیش از این نیز تعدادی جان باختند. اوضاع بسیار خطرناک است. این وضعیت به بحران مهاجرت می‌انجامد».

ماکرون در ادامه به آواره شدن حدود دو میلیون نفر و زندگی در شرایط بد و نامناسب اشاره کرد.

وی گفت: «در جریان اجلاس با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، ر‌ئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفتگو کردم و با آنها خیلی صریح سخن گفتم. پوتین در این زمینه نقش و مسئولیت دارد».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «از نظر من و خانم مرکل (صدراعظم آلمان) اوضاع در (ادلب) با برقراری آتش بس در اسرع وقت حل می‌شود. همچنین این مساله همزمان با پیشبرد یک روند سیاسی قابل حل است. این را از روسیه و رژیم اسد خواستیم».

ماکرون ادامه داد که با توجه به این وضعیت برای برگزاری نشستی با حضور (روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه) اعلام آمادگی کرده و خواهان آن هستیم که این نشست در کوتاه‌ترین زمان برگزار شود، این تنها راهی است که داریم.

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در ساختمان مرکزی این نهاد در نیویورک بر ادامه نقض «سیستماتیک» حقوق بین‌الملل بشردوستانه در سوریه تاکید کرده و خواهان خاتمه هرچه سریع‌تر «کابوس و چرخه خشونت» در ادلب و برقراری «آتش‌بس» شد.

گوترش با بیان اینکه حدود 900 هزار نفر به‌دلیل درگیری‌ها وادار به کوچ شده و کودکان در شمال غرب سوریه به‌دلیل سرمای شدید جان خود را از دست می‌دهند، گفت: تقریبا 2.8 میلیون نفر در این منطقه به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. لازم است برای تامین نیازهای افرادی که ظرف 6 ماه اخیر وادار به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، 500 میلیون دلار جمع‌آوری شود.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین افزود: حدود یک سال است که رژیم اسد با حمایت هواپیی روسیه حملات زمینی انجام می‌دهد. این ماه میان نیروهای ترکیه و سوریه درگیری‌ها صورت گرفته و شماری از سربازان دو کشور جان خود را از دست دادند. همه این رخدادها علاوه بر وخامت بیش‌تر وضعیت انسانی، خطارات بسیار جدی که نمی‌توانیم تبعات آن را تخمین بزنیم، در پی دارد.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا