خبر اولسیاسی

اردوغان از نشست چهارجانبه با سران روسیه، فرانسه، آلمان برای بررسی وضعیت ادلب خبر داد

شمار سربازان ترکیه ای جان باخته در این استان از آغاز ماه جاری میلادی به ۱۶ تن رسیده است.

میدل ایست نیوز: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از برگزاری نشست چهار جانبه در ۵ مارس آینده با سران روسیه فرانسه و آلمان برای بررسی وضعیت استان ادلب سوریه خبر داد.

او درباره محل برگزاری این نشست سخنی نگفت.

اردوغان روز گذشته در تماس تلفنی با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان وضعیت ادلب را بررسی کرده و از آنان خواسته بود که گام های عملی برای جلوگیری از تحقق فاجعه انسانی بردارند.

او همچنین در تماس تلفنی با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین خواستار محدود کردن فعالیت های نیروهای حکومتی سوریه شد و تاکید کرد که راه حل این بحران بازگشت به توافقنامه سوچی امضا شده در ۲۰۱۸ است که به موجب آن ترکیه ایست های بازرسی نظامی در ادلب ایجاد کرده بود.

همزمان وزارت دفاع ترکیه از کشته شدن یک سرباز ترک به دست نیروهای حکومتی سوریه خبر داد که بدین ترتیب شمار سربازان ترکیه جان باخته در این استان از آغاز ماه جاری میلادی به ۱۶ تن رسیده است.

این وزارتخانه افزود نیروهای ترکیه در واکنش به این حمله 21 نقطه را در سوریه هدف قرار دادند.

ترکیه بامداد امروز گروه نظامی تازه نفس عمق استان ادلب کرد.

از سوی دیگر ر نیروهای مخالف سوریه از حمله هوایی جنگنده های روسیه به روستای باره در حومه ادلب خبر دادند.

آنها همچنین تاکید کردند که حکومت سوریه به مناطق مسکونی در این روستا را هدف چهل شلیک توپخانه ای قرار داده است و افزودند که این روستا به علت شدت بمباران ها خالی از سکنه شده است.

همزمان با این تحولات، وزیر حمل و نقل سوریه روز شنبه خبر داد که بزرگراهی که پایتخت سوریه را به شهر شمالی حلب وصل می‌کند پس از هشت سال برای استفاده عموم باز شد.

این اتفاق پس از آن رخ داد که نیروهای دولتی توانستند بخش‌هایی از این بزرگراه را که در کنترل نیروهای مخالف بود پس بگیرند.

در اختیار گرفتن کامل این بزرگراه که به اM5 معروف است، یکی از بزرگترین موفقیت‌های بشار اسد در نزدیک به ۹ سال درگیری داخلی در این کشور به حساب می‌آید.

علی حمود، وزیر حمل و نقل سوریه در گفت‌وگو با رسانه‌های دولتی این کشور گفت: «کار تعمیراتی در راه‌آهن منتهی به حلب نیز آغاز شده است و پیش بینی می‌شود که در ماه‌های آینده فعالیت تجاری خود را از سر گیرد.»

روز گذشته «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در پی اجلاس اتحادیه اروپا با موضوع «بودجه» در بروکسل  تصریح کرد که در ادلب فاجعه انسانی رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه بمباران بیمارستان‌ها در ادلب غیر قابل قبول است، افزود: «در ادلب خطر افزایش فشار نظامی وجود دارد. روز گذشته دو سرباز ترک جان خود را از دست دادند. پیش از این نیز تعدادی جان باختند. اوضاع بسیار خطرناک است. این وضعیت به بحران مهاجرت می‌انجامد».

ماکرون در ادامه به آواره شدن حدود دو میلیون نفر و زندگی در شرایط بد و نامناسب اشاره کرد.

وی گفت: «در جریان اجلاس با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین، ر‌ئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفتگو کردم و با آنها خیلی صریح سخن گفتم. پوتین در این زمینه نقش و مسئولیت دارد».

رئیس‌جمهور فرانسه افزود: «از نظر من و خانم مرکل (صدراعظم آلمان) اوضاع در (ادلب) با برقراری آتش بس در اسرع وقت حل می‌شود. همچنین این مساله همزمان با پیشبرد یک روند سیاسی قابل حل است. این را از روسیه و رژیم اسد خواستیم».

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا