سرخط خبرهاسیاسی

سفر امیر قطر به سه کشور عربی؛ تلاشی برای شکستن انزوای دوحه

«تمیم بن حمد»، امیر قطر در نخستین فعالیت خارجی خود در سال 2020 تصمیم به سفر به کشورهای اردن، تونس و الجزایر گرفته است.

میدل ایست نیوز: «تمیم بن حمد»، امیر قطر در نخستین فعالیت خارجی خود در سال 2020 تصمیم به سفر به کشورهای اردن، تونس و الجزایر گرفته است.

دوحه که از سال 2017 میلادی به اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی از جمله اخوان المسلمین و تبلیغات همسو با بهار عربی با محوریت شبکه الجزیره تحت تحریم و محاصره عربستان، بحرین، امارات و مصر قرار گرفته است، اکنون در تلاش است حلقه انزوای خود را بشکند و تعاملات دیپلماتیک خود با کشورهای عربی را گسترش دهد.

در همین رابطه، امیر قطر در تلاش است تا از دروازه اردن که سالهاست با بحران اقتصادی شدیدی دست به گریبان است، محاصره اقتصادی کشورهای عربی مذکور را بشکند. شیخ تمیم قرار است در سفر یک روزه به اردن با پادشاه این کشور درباره راهکارهای تقویت مناسبات دوجانبه و تازه‌ترین تحولات سیاسی منطقه‌ای و جهانی و سازوکار همکاری اقتصادی به تبادل نظر بپردازد.

مناسبات قطر و اردن به ویژه پس از بازگشت سفرای دو کشور در اواسط سال گذشته و کمک 500 میلیون دلاری دوحه به امّان شاهد جهش چشمگیری بوده است.

در همین رابطه، برخی منابع سیاسی نزدیک به اردن اعلام کرده اند مقامات این کشور در سایه کاهش کمک‌های مالی کشورهای منطقه، چشم به حمایت مالی قطر دوخته است.

اردن در سایه افزایش قابل توجه میزان بدهی‌های خارجی و کسری بودجه چشمگیر خود در کنار مشکل بیکاری گسترده با بحران اقتصادی نفسگیری دست و پنجه نرم می کند.

امیر قطر نخستین بار در 30 مارس سال 2014 میلادی تنها چند ماه بعد از نشستن بر تخت پادشاهی به اردن سفر کرد.

از سوی دیگر، مقامات تونس اعلام کرده اند امیر قطر روز دوشنبه و سه‌شنبه برای گفت‌وگو بر سر تقویت مناسبات دو کشور و دیدار با رئیس جمهوری و دیگر مقامات تونس وارد این کشور خواهند شد.

امیر قطر همچنین روز سه‌شنبه بنا به دعوت «عبدالعزیز تبون» در چارچوب تحکیم مناسبات مشترک قرار است به این کشور سفر کند.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا