خبر اولسیاسی

تازه ترین تحولات مربوط به حمله هوایی به نیروهای ترکیه در سوریه/ واکنش امریکا و ناتو + فیلم

یک مقام محلی ترکیه گفته است، در جریان حملات هوایی ارتش سوریه به استان ادلب دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه کشته شدند.

میدل ایست نیوز: یک مقام محلی ترکیه گفته است، در جریان حملات هوایی ارتش سوریه به استان ادلب دست‌کم ۳۳ سرباز ترکیه کشته شدند.

به دنبال این حمله، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه نیز نشست اضطراری با مشاوران ارشد خود برگزار کرده است.

«رحمی دوگان»، استاندار استان مرزی ختای ترکیه بامداد جمعه (28 فوریه) تاکید کرد که در این حملات هوایی حکومت سوریه شش سرباز ترکیه هم مجروح شدند.

طبق این گزارش مجروحان این حملات به بیمارستان منتقل شده‌اند.

از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید، ۳۴ نظامی ترکیه در حمله هوایی جنگنده‌های حکومت سوریه در حومه ادلب کشته شدند.

دو مقام ترکیه به رویترز گفته اند، پس از حملات اخیر به نیروهای ترکیه، رجب اردوغان و مشاورانش نشستی اضطراری برگزار کردند. رجب طیب اردوغان روز گذشته گفته بود ارتش این کشور در هفته جاری نیروهای دولتی سوریه را از اطراف پاسگاه‌های دیده‌بانی ترکیه در شمال ناحیه ادلب عقب خواهد راند.

این دو مقام ترک گفته اند نشست رجب طیب اردوغان با مشاورانش دو ساعت طول کشیده است. ولی آنها توضیح بیشتری در خصوص این نشست اضطراری ارائه نکردند.

رویترز می گوید، طی هفته‌های گذشته در درگیری بین نیروهای دولتی ترکیه و سوریه ۲۱ سرباز ترکیه کشته شدند.

در پی این تحولات خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در تماس تلفنی با مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا تحولات ادلب را بررسی کرد.

براساس بیانیه رسمی سخنگوی وزارت دفاع امریکا طرفین در این تماس تلفنی رئیس جمهور سوریه را به «حمله وحشیانه با حمایت روسیه و ایران» متهم و راه های همکاری در سطح جامعه بین الملل برای جلوگیری از این حملات را بررسی کردند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز حملات حکومت سوریه و متحدان روسیه را محکوم کرد و خواستار کاهش تنش ها شد.

وی از دمشق و مسکو و خواست که حملات را متوقف کنند و به قوانین بین‌المللی احترام بگذارند و از تلاش های در حال انجام برای حل بحران سوریه زیر نظر سازمان ملل متحد حمایت کند.

این اظهارات پس از آن انجام شده که وزیر امور خارجه ترکیه پس از جلسه فوق العاده امنیتی رئیس جمهوري این کشور در تماسی تلفنی با استولتنبرگ مذاکره کرده است.

در این میان نماینده آمریکا در ناتو ضمن تاکید بر حمایت این کشور از ترکیه به عنوان یک متحد در ناتو گفت که اعضای این پیمان موضوع استفاده از بند پنجم این ماده درباره دفاع جمعی را مطرح نکرده اند.

با تشدید درگیری ها در استان ادلب، دولت ترکیه نگران سرازیر شدن موج دیگری از آوارگان سوری به مرزهای آن کشور است. در حال حاضر ترکیه میزبان سه میلیون و ۷۰۰ هزار آواره سوری است و می‌گوید نمی‌تواند پناهجوی بیشتری را بپذیرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا