خبر اولسیاسی

پیش‌بینی نظرسنجی‌ها برای انتخابات اسرائیل چیست؟

به نظر می‌رسد چشم‌اندازی برای به دست‌ آمدن اکثریت لازم به منظور تشکیل ائتلاف برای هیچ‌کدام از دو حزب وجود ندارد.

میدل ایست نیوز: در حالی که ساکنان اسرائیل خود را برای انتخابات آتی آماده می‌کنند، نشانی از پایان بن‌بست سیاسی‌ای که ماه‌هاست کشور را درگیر کرده، دیده نمی‌شود. نظرسنجی‌های پیش از انتخابات می‌گویند دو رقیب اصلی پا به پای هم پیش می‌روند.

روز دوشنبه (۲ مارس) انتخابات سراسری در اسرائیل برگزار می‌شود. خبرگزاری آلمان در گزارشی در این باره می‌نویسد، آخرین نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» و اتحاد سفید ـ آبی به رهبری رقیب او «بنی گانتس» در نظرسنجی‌ها با هم برابرند.

این سومین انتخابات پارلمانی اسرائیل در طول یک سال گذشته است و بار دیگر به نظر می‌رسد چشم‌اندازی برای به دست‌ آمدن اکثریت لازم به منظور تشکیل ائتلاف برای هیچ‌کدام از دو حزب وجود ندارد.

دو انتخابات دیگر در ماه‌های آوریل و سپتامبر ۲۰۱۹ برگزار شدند.

طبق نتایج یک نظرسنجی که روز جمعه (۲۸ فوریه) در روزنامه‌ی محافظه‌کار «اسرائیل هیوم» منتشر شده است، هر کدام از دو حزب، ۳۳ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص خواهند داد.

نتایج نظرسنجی دیگری در روزنامه‌ عبری‌زبان «معاریو» نشان می‌دهد که هر کدام از دو حزب ۳۴ کرسی از مجموع کرسی‌ها را به دست خواهند آورد.

در تمامی نظرسنجی‌ها چه جناح راست مذهبی و چه بلوک چپ میانه، از شمار کرسی‌های لازم و اکثریت پارلمانی برای تشکیل یک دولت ائتلافی برخوردار نیستند.

بر پایه این نظرسنجی‌ها، به نظر می‌رسد که سومین نیروی قدرتمند پارلمان، فهرست مشترک احزاب عرب اسرائيلی با ۱۳ یا ۱۴ کرسی باشد.

حزب «اسرائیل، خانه‌ی ما»، حزب ملی‌گرا و دست راستی اسرائیل، به رهبری «آویگدور لیبرمن»، وزیر دفاع پیشین این کشور، بر پایه نظرسنجی‌ها شش یا هفت کرسی را به خود اختصاص خواهد داد.

نتانیاهو در سال گذشته دو بار برای تشکیل دولت، ناکام ماند. نخست‌وزیر ۷۰ ساله‌ اسرائیل با اتهام فساد مالی و برگزاری دادگاه تحت فشار است.

دادگاه نتانیاهو دو هفته پس از انتخابات روز دوشنبه، در تاریخ ۱۷ مارس برگزار می‌شود.

نتانیاهو اعلام کرده است که در صورت پیروزی در انتخابات، شهرک‌های یهودی‌نشین بخش‌های اشغالی کرانه باختری را ضمیمه‌ خاک این کشور خواهد کرد.

الحاق شهرک‌های یهودی‌نشین و منطقه غور اردن به اسرائیل، موضوعی است که در طرح صلح رئیس جمهور آمریکا موسوم به «معامله قرن» هم آمده است. این طرح از زمان معرفی در ماه ژانویه، با مخالفت‌های زیادی روبرو شده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطینی، از جمله کسانی است که با این طرح مخالفت کرده است.

گانتس، رقیب نتانیاهو، می‌گوید که اگر او پس از انتخابات دوشنبه موفق به تشکیل دولت شود، برای اجرای طرح ترامپ در همکاری با دیگر کشورهای منطقه تلاش خواهد کرد.

منبع
DW

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا