خبر اولسیاسی

شکست علاوی در گرفتن رای اعتماد، ضربه سیاسی تازه ای برای «سید مقتدی صدر»

نمایندگان سیاسی صدر و خود او نیز حاضر نیستند بپذیرند که تصوری که درباره قدرت و تاثیر خود دارند با واقعیت ها همخوانی ندارد.

میدل ایست نیوز: همه اطلاعات در بغداد نشان می دهد که اتلاف سائرون وابسته به «سید مقتدی صدر» تنها گروه سیاسی در عراق است که همچنان بر واگذاری مسئولیت نخست وزیری به «محمد توفیق علاوی» پافشاری می‌کند.

اختلافات شدید سیاسی همه تلاش های هواداران صدر برای برگزاری جلسه رای اعتماد در روز پنجشنبه را  ناکام گذاشت و ناچار جلسه به روز شنبه موکول شد. به نظر می آید که خود علاوی نیز خوشبینی سابق را به رای اعتماد آوردن دولتش ندارد و برای همین جلسه روز شنبه را نیز به یکشنبه موکول کرد.

با این همه نمایندگان سیاسی صدر و خود او نیز حاضر نیستند بپذیرند که تصوری که درباره قدرت و تاثیر خود دارند با واقعیت ها همخوانی ندارد.

ائتلاف سائرون که صدر از آن حمایت می‌کند ۵۴ کرسی در مجلس دارد که هرچند بزرگترین فراکسیون مجلس است اما در پارلمانی متشکل از ۳۲۹ کرسی فعالیت می کند و این وضعیت مانع از آن می‌شود که بتوانند تک روی کنند.

صدر قبل از جلسه پنجشنبه تهدید کرد که اگر دولت علاوی رای نیاورد یا جلسه برگزار نشود هواداران خود را به محاصره مجلس و منطقه خضرا خواهد کشاند. اما جلسه برگزار نشد و دولت علاوی نیز رای نیاورد. موضوعی که از نظر بسیاری از ناظران ضربه ای بزرگ برای صدر بود.

«فائق الشیخ علی»، نماینده مستقل مجلس، مدعی شد که از بسیاری نمایندگان درباره علت خودداری آنها از حضور در جلسه رای اعتماد در روز پنجشنبه که باعث به حد نصاب نرسیدن جلسه شد پرسیده و آنها گفتند که این کار را نه از سر مخالفت با علاوی که برای ضربه زدن به صدر کرده‌اند.

پیش از جلسه پنجشنبه صدر در یک مصاحبه تلویزیونی ظاهر شد تا در آن نشان دهد قدرتمند ترین شخصیت عراق است  و هرگونه موضع‌گیری سیاسی که با دیدگاه های جریان وی مطابقت نداشته باشد اهمیت چندانی نخواهد داشت.

لحن صدر در این مصاحبه انتقاد بسیاری از شهروندان عراقی فعال  را برانگیخت که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت. بخش هایی از سخنان وی درباره مناسباتش با قاسم سلیمانی و ایران نیز با واکنش های منفی مواجه شد.

سید مقتدی صدر احساس می‌کند که با شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس صحنه سیاسی عراق کاملا خالی شده و می تواند سلطه خود را بر آنان تحمیل کند و خلا عدم حضور آنها را با حمایت ایران پر کند.

اما همه اقدامات صدر در دوره اخیر به شکست انجامیده و این ضربه شدیدی به پایگاه مردمی او و تشکل سیاسی اش زده است.

از جمله این اقدامات آن بود که وی انتظار داشت با بیرون کشیدن هوادارانش از میدان های تظاهرات به اعتراضات خاتمه دهد اما دانشجویان و فعالان مدنی جای خالی هواداران وی را در میدانهای تظاهرات پر کردند و حتی در روزهایی تظاهرات پرشور تر از قبل برگزار شد و تظاهرات کنندگان به نوعی از استقلال سیاسی رسیدند.

صدر سرخوردگی خود را از این موضوع با متهم کردن تظاهرات کنندگان به انحراف اخلاقی و دینی نشان داد و گفت که میدان های تظاهرات به لانه های فحشا و مواد مخدر تبدیل شده و خواستار جلوگیری از از اختلاط زنان و مردان شد.

این انتقادها نیز تاثیر چندانی نداشت و در عوض تظاهراتی با حضور گسترده زنان در بغداد و دیگر استانها برگزار شد تا مخالفت خود را با اظهارات صدر بیان کنند.

تازه‌ترین سرخوردگی برای صدر از جانب نمایندگان مجلس رسید که هیچ توجهی به تهدیدهای او نکردند و از شرکت در جلسه رای اعتماد به کابینه علاوی سر باززدند.

با پافشاری صدر بر دولت علاوی و مخالفت نیروهای سیاسی شیعه و سنی و کرد و حتی مطرح شدن نامزدهای تازه برای نخست وزیری به نظر می آید سرخوردگی های بیشتری نیز در پیش باشد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا