خبر اولسیاسی

تلاش جدی امریکا برای خارج کردن لبنان از حوزه نفوذ ایران

حزب الله تاکنون هرگز به محموله‌های سلاح امریکایی که در فرودگاه نظامی ریاق برای ارتش لبنان وارد این کشور شده اعتراضی نکرده است.

میدل ایست نیوز: سياست ايالات متحده در بسیاری پرونده‌های مربوط به منطقه با احتیاط و ملاحظه همراه است، اما در هرچه به ایران و نیروهای وابسته به آن مربوط شود ظاهرا به دور از هر ملاحظه‌ای قاطع عمل می‌کند.

در آنچه به لبنان مربوط می‌شود برنامه‌های امریکا حتی در مقایسه با دولت «باراک اوباما» تغییر چندانی نکرده است. امریکا به سیاست‌های خود بر حزب‌الله و محدود کردن شبکه‌های مالی آن در جهان ادامه می‌دهد و با تصویب قوانینی تعاملات حزب الله با بانک‌های لبنان را محدود می‌کند تا حزب الله نتواند از امکاناتی که بانک‌های لبنان با سابقه تاریخی خود در بازارهای جهانی به دست آورده‌اند استفاده کند.

مقامات امریکایی در اظهارات و اقدامات خود تأکید می‌کنند که واشنگتن در حمایت از مواضع «ریاض سلامه»، رئیس بانک مرکزی لبنان جدی است. او با توانست نگرانی‌ها درباره استفاده حزب الله از بانک‌های لبنان برای فعالیت‌هایش را مرتفع کند و نگذارد که بانک‌های لبنان به همکاری با اقدامات مالی حزب الله متهم شوند.

لبنان و پنتاگون همچنین از ژنرال «جوزف عون»، فرمانده ارتش لبنان، نیز که در عملیات جنگ با داعش فعالیت جدی داشت و حساب ارتش و امکانات آن را از حزب الله جدا کرد حمایت می‌کنند.

با وجود فشارهای اسرائیل بر ادارات امریکا، نهادهای عمیق دولت امریکا مانند پنتاگون و وزارت خارجه و دفتر مشاور امنیت ملی و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا همچنان به حمایت‌های نظامی خود از ارتش لبنان ادامه می‌دهند.

حزب الله نیز به این واقعیت که برخی جایگاه‌ها در لبنان مورد حمایت امریکاست تن داده و پیشنهادهای وسوسه‌کننده تهران برای ارسال سلاح به ارتش لبنان نیز نتیجه‌ای نداشته است. حزب الله همچنین متوجه است که دولت‌های لبنان امکان پذیرش پیشنهادهای تسلیحاتی روسیه را هم به ندارند و نمی‌توانند روابط تاریخی امریکا با نهاد نظامی لبنان را نادیده بگیرند.

حزب الله تاکنون هرگز به محموله‌های سلاح امریکایی که در فرودگاه نظامی ریاق برای ارتش لبنان وارد این کشور شده اعتراضی نکرده است هرچند این فرودگاه در قلب منطقه‌ سلطه اجتماعی و امنیتی حزب الله قرار دارد.

در چارچوب همین سیاست‌های امریکا بود که «الیزابت ریچارد» در پایان دوره مأموریت خود در مقام سفیر امریکا در بیروت با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که «ملت لبنان دربرابر فرصتی تاریخی برای زیرورو کردن صحنه در این کشور و ایجاد مسیر تازه‌ای هستند».

منابعی در واشنگتن خبر دادند که «مایک پومپئو»، وزیر خارجه امریکا، اخیرا در دیدار با سفرای امریکا در دیگر کشورها تأکید کرده که امریکا عزم خود را برای پایان دادن به سلطه حزب الله بر لبنان جزم کرده است.

براساس گزارش ها «دوروتی شیا» سفیر جدید امریکا در بیروت در این نشست حضور داشته و قرار است همین سیاست کشورش را در لبنان پیگیری کند.

«دیوید شینکر»، معاون امور خاورمیانه وزیر خارجه امریکا نیز، اخیرا طی اظهاراتی ضمن حملات شدید به حزب الله، از طبقه سیاسی لبنان بابت هدر دادن اموال عمومی و فساد و ایجاد فضای مناسب برای رشد حزب الله و فعالیت در آن لبنان و منطقه به شدت انتقاد کرد.

به نظر می‌آید که تصمیم اخیر امریکا درباره توقف موقت کمک‌هایش به لبنان نیز در راستای همین سیاست باشد.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا