خبر اولسیاسی

دستاورد قطر از میزبانی توافق صلح میان امریکا و طالبان

همزمانی فرا رسیدن یک هزارمین روز محاصره قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر و به انزوا کشاندن آن با مراسم امضای توافق تاریخی صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا در دوحه رویدادای بر خلاف خواست چهار کشور یاد شده به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: همزمانی فرا رسیدن یک هزارمین روز محاصره قطر از سوی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر و به انزوا کشاندن آن با مراسم امضای توافق تاریخی صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا در دوحه رویدادای بر خلاف خواست چهار کشور یاد شده به شمار می رود.

مداکرات صلح امریکا و شاخه سیاسی طالبان افغانستان که هفته جاری در دوحه، پایتخت قطر پس از گذشت یک سال و نیم رایزنی‌های فشرده به ثمر رسید، راه را برای خروج تدریجی نظامیان امریکایی از افغانستان و پایان یافتن درگیری‌های 18 ساله این کشور هموار می کند.

در همین رابطه، ناظران امر بر این باور هستند که امضای توافق مذکور در دوحه علیرغم تلاش‌های کشورهای محاصره‌کننده برای به حاشیه راندن این کشور در عرصه جهانی، موفقیت چشم‌گیر دیپلماتیک برای قطر به شمار می رود.

گفتنی است ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی در دسامبر سال 2018 برای نخستین بار میزبان نشست نمایندگان طالبان و مسئولان امریکایی با حضور طرف‌های سعودی و پاکستانی بود اما بنا به دلایل بسیار از جمله به رسمیت شناخته شدن طالبان از سوی دوحه و داشتن دفتر رسمی در این کشور و موفقیت دوحه در میانجیگری‌های گذشته، مذاکرات امریکا و طالبان را از ابوظبی به دوحه انتقال پیدا کرد.

امضای توافق صلح امریکا و طالبان ناراحتی امارات برانگیخته است، به طوری که «عبدالخالق عبدالله»، مشاور سابق ولیعهد ابوظبی با انتشار توئیتی اعلام کرد: «توافق صلح واشنگتن با طالبان باید با میزبانی یکی دیگر از کشورهای خلیجی (امارات) به جز قطر انجام می گرفت، این توافق موفقیت دیپلماتیک برای قطر محسوب می شود.»

در جریان امضای این توافق، عربستان، امارات و بحرین در مراسم مذکور علیرغم دعوت قطر حضور نداشتند و عربستان پس از آن با صدور بیانیه‌ای از این توافق استقبال و بدون اشاره به نقش قطر عنوان کرد: این امر در به ثبات رسیدن افغانستان کمک خواهد کرد و گامی مثبت در تقویت امنیت منطقه است اما در این میان وزیر خارجه عمان به همراه 30 کشور دیگر از جمله ترکیه، پاکستان و نمایندگان 4 سازمان بین المللی در این مراسم حضور داشتند.

امضای این توافق نامه تاریخی ضمن ارتقای جایگاه دیپلماتیک قطر و پررنگ‌تر شدن موقعیت سیاسی و میانجیگرانه این کشور در حل و فصل اختلافات منطقه‌ای، تقویت شراکت راهبردی موجود میان دوحه و واشنگتن را به دنبال دارد، به طوری که «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا پس از امضای توافق صلح اعلام کرد: «قطر شریک بسیار مهمی برای ما در دستیابی به این لحظه سرنوشت‌ساز به شمار می رود، قطر هنگامی که مذاکرات به در بسته خورد، ما را در رفع موانع کمک کرد.»

این توافق‌نامه همچنین دستاوردهای بسیاری برای قطر به همراه دارد که مهمترین آن، نشان دادن قطر به عنوان متحد قابل اعتماد امریکا و کشورهای غربی است که می تواند با گروه‌های تاثیرگذار منطقه‌ای مانند طالبان و دیگر سازمان‌ها و گروه‌های منطقه‌ای ارتباط برقرار کند؛ در این میان می توان به نقش میانجیگرانه قطر از مذاکرات صلح دارفور سودان در تاریخ 2011 و توافق صلح میان حماس و فتح در سال 2012 اشاره کرد.

این قدرت نرم قطر می تواند در آینده به میانجیگری این کشور در توقف تنش‌ها میان امریکا و ایران کمک کند به ویژه آنکه قطر میزبان بزرگترین پایگاه امریکا در منطقه است و با ایران نیز مناسبات ویژه‌ای دارد.

بدون شک، امضای توافق صلح میان امریکا و طالبان با این حجم از پوشش رسانه‌ای بین‌المللی می تواند به شکسته شدن حلقه انزوای قطر از سوی چهار کشور عربی بیانجامد.

از طريق
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا