اقتصادیسرخط خبرها

مشاور مالی عبدالمهدی: ویروس کرونا روزانه 50 تا 70 میلیون دلار برای عراق ضرر مالی دارد/کسری بودجه به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است

«مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیری عراق اعلام کرد با توجه به نوسان بهای نفت، میزان ضرر اقتصادی کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا در هر روز 50 تا 7 میلیون دلار برآورد می شود.

میدل ایست نیوز: «مظهر محمد صالح»، مشاور مالی نخست وزیری عراق اعلام کرد با توجه به نوسان بهای نفت، میزان ضرر اقتصادی کشور به خاطر شیوع ویروس کرونا در هر روز 50 تا 7 میلیون دلار برآورد می شود.

وی افزود: تداوم میانگین کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی به علت گسترش ویروس کرونا طی یک سال کامل مالی منجر به بروز مشکلات اقتصادی و مالی برای دولت خواهد شد و تنها راهکار برای گذر این مشکلات، افزایش درآمدها و تنوع‌بخشی در آن در بلند مدت است.

محمد صالح ادامه داد: بحران کنونی ایجاب می کند که دولت به سمت استقراض خارجی برای رفع کسری بودجه گام بردارد، اکنون میزان کسری بودجه به علت افزایش هزینه‌ها و احتساب هر بشکه نفت با بهای 56 دلار در قانون بودجه به بیش از 50 میلیارد دلار رسیده است.

وی با اشاره به استخدام‌های جدید که شمار آن به نیم میلیون نفر می رسد، اظهار داشت: دولت ماهانه 4 میلیارد دلار به عنوان حقوق کارمندان پرداخت می کند.

مشاور مالی نخست وزیر مستعفی عراق در پایان اظهار داشت: دولت پیشنهاد می کند بودجه فدرال بر اساس بهای کنونی نفت بازتنظیم شود تا کسری بودجه کاهش یابد همچنین از طریق کاهش بسیاری از هزینه‌های غیرالزامی می توان از شدت مشکلات و چالش‌ها کاست، وزارت امور مالی برنامه‌های الف، ب و ج برای مقابله با بحران‌های مالی قابل پیش بینی را دارد لذا در صورتی که دولت جدید مسئولیت امور را برعهده گیرد، قانون بودجه آماده ارائه است.

در پی شیوع ویروس کرونا و تاثیر سنگین آن بر اقتصاد جهانی، بهای نفت به 40 دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرده است.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا