خبر اولسیاسی

ردپای «محمد بن زاید» در بازداشت شاهزادگان ارشد سعودی

در حالی طی روزهای اخیر شاهد بازداشت شمار زیادی از مقامات و شاهزادگان ارشد سعودی به اتهام تلاش برای انجام کودتا بودیم که برخی منابع از ردپای ولیعهد ابوظبی در این اتفاقات سخن به میان آورده اند.

میدل ایست نیوز: عربستان طی روزهای اخیر شاهد بازداشت شمار زیادی از شاهزادگان ارشد سعودی، مقامات نظامی و امنیتی و در صدر آنها شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» برادر تنی ملک سلمان و شاهزاده «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق این کشور به اتهام تلاش برای انجام کودتا علیه «محمد بن سلمان»، ولیعهد کنونی بوده است.

در این میان برخی از ردپای «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی در بازداشت‌های اخیر و اختلافات شخصی وی با شاهزاده محمد بن نایف سخن به میان آورده اند؛  این اختلافات به زمان ولایت عهدی بن نایف باز‌می‌گردد که وی در آن زمان نسبت به خطرات توطئه اماراتی برای اختلاف‌افکنی میان اعضای خاندان سلطنتی عربستان هشدار داد، این سخنان منجر به بروز اختلافات شدیدی میان بن زیاد و بن نایف شد.

ولیعهد سابق عربستان در آن زمان طی نامه‌ای به ملک سلمان نسبت به توطئه امارات به رهبری بن زیاد برای ایجاد اختلافات در کاخ پادشاهی سعودی هشدار داده بود، وی در این نامه افزوده بود، بن زاید در حال برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از مناسبات خود با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری امریکا به منظور مداخله در امور داخلی عربستان است.

در همین رابطه، مجله نیویورکر در سال 2018 میلادی طی گزارشی تحلیلی به بررسی اقدامات «یوسف العتیبه»، سفیر امارات در واشنگتن  برای ترویج چهره‌ای مثبت از بن سلمان در مراکز تصمیم‌گیری امریکا و کمک‌های بن زاید به وی برای کنار زدن بن نایف از ولیعهدی و تصاحب این منصب پرداخت.

در ادامه نیز در روز جمعه گذشته شاهد بازداشت شاهزاده محمد بن نایف و احمد بن عبدالعزیز به اتهام خیانت و برقراری ارتباط با کشورهای خارجی از جمله امریکا به منظور انجام کودتا بودیم.

چه کسی علیه شاهزادگان بازداشت شده خبرچینی کرد؟

پس از بازداشت دو شاهزاده مذکور، حرف و حدیث‌ها مطرح شد مبنی بر اینکه بن زاید اخباری ساختگی به رهبران سعودی ارائه داده و اعلام کرده است طی رصدهای اطلاعاتی که داشته است متوجه شده افراد بازداشت شده با سفرای کشورهای اروپایی برای کنار زدن ولیعهد و انجام کودتا ارتباط برقرار کرده اند.

در همین رابطه، «محمد القحطانی»، مشاور سابق دولت عربستان در گفت‌وگو با پایگاه خبری الخلیج اونلاین تصریح کرد: «دلایلی که بن سلمان را وادار به بازداشت شاهزادگان کرد، به اطلاعاتی مربوط می شود که حاکی از درخواست‌هایی در میان نهادهای نظامی خطاب به شاهزاده احمد و بن نایف برای انجام کودتای نظامی است.»

«محمود رفعت»، رئیس پژوهشکده مناسبات بین الملل هم اعلام کرد: «ولیعهد ابوظبی در پشت ماجرای بازداشت محمد بن نایف قرار دارد و علت آن هم به اختلافات قدیمی دو طرف باز می گردد.»

وی در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین اظهار داشت: « بن زیاد ضمن رساندن اخباری ساختگی از ارتباط شاهزاده بن نایف با سفرای اروپایی به بن سلمان، مزدورانی کولومبیایی برای بازداشت بن نایف به ریاض گسیل کرد و این افراد در لباس گارد پادشاهی سعودی دستور بازداشت را انجام دادند.»

در این میان برخی نیز هدف اصلی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، از بازداشت چند شاهزاده مهم در هفته جاری رساندن این پیغام به مخالفان داخلی اش بود که «نمی‌گذارم کسی مانع از سلطنت من شود».

در همین  رابطه، خبرگزاری «رویترز» خبر داد که این اقدامات در درجه اول «احمد بن عبدالعزیز»، برادر کوچک‌تر ملک سلمان را هدف قرار داده بود. وی یکی از سه عضو شورای بیعت است که مسئولیت انتخاب شاه و ولیعهد را دارد و آنها در 2017 مخالف ولایت عهدی محمد بن سلمان بودند.

از طريق
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا