خبر اولسیاسی

سه محور رایزنی های «علی شمخانی» با مقامات و چهره های سیاسی عراق

شمخانی در سفر خود سه هدف اصلی را دنبال می‌کرده که اولین آنها تسریع در تشکیل دولت، دوم حل اختلافات نیروهای سیاسی شیعه، و سوم مسائل امنیتی مربوط به الحشد الشعبی بوده است.

میدل ایست نیوز: «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، صبح دوشنبه اولین سفر سیاسی خود به عراق را در حالی به پایان رساند که علاوه بر مقامات رسمی با برخی چهره‌های شاخص سیاسی عراقی دیدار کرد. اما آنچه در این میان از همه چشمگیرتر بود دیدارش با «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، بود که از اصلی‌ترین نامزدهای نخست‌وزیری عراق است.

پایگاه «العربی الجدید» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد که شمخانی، که بلندپایه‌ترین مقام ایرانی است که پس از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی به عراق سفر کرده، سفری موفق به عراق داشته است. براساس اطلاعات این پایگاه خبری ـ تحلیلی، شمخانی در سفر خود سه هدف اصلی را دنبال می‌کرده که اولین آنها تسریع در تشکیل دولت، دوم حل اختلافات نیروهای سیاسی شیعه، و سوم مسائل امنیتی مربوط به الحشد الشعبی بوده است.

یکی از سران ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری»، تأکید کرد که سفر شمخانی به عراق شبیه سفرهای قاسم سلیمانی بود با این تفاوت که علنی انجام شد. او گفت که شمخانی در این سفر دیدارهای جداگانه‌ای با سران تشکل‌های سیاسی اصلی عراق داشت و سپس در منزل سیدعمار حکیم نیز دیداری دسته‌جمعی با سران تشکل‌های سیاسی برگزار کرد.

این مقام که نخواسته نامش فاش شود تأکید کرد که شمخانی به نمایندگی از رهبر ایران برای نزدیک کردن دیدگاه‌های رهبران سیاسی شیعه عراق برای فیصله دادن به موضوع نخست‌وزیری و واداشتن آنها به توافق هرچه سریع‌تر برای تشکیل دولت «با توجه به متغیرات سیاسی در منطقه» به عراق رفته است.

به گفته این مقام شمخانی توانست دیدگاه‌های نیروهای سیاسی عراق را به هم نزدیک کند و به اختلافات، به‌خصوص میان الحشد الشعبی و رئیس دستگاه اطلاعات عراق، پایان دهد.

او گفت که فیصله دادن موضوع تشکیل دولت از اهداف اصلی این سفر بود و افزود که ایرانی‌ها با نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی یا علی شکری، وزیر برنامه ریزی سابق و مشاور ارشد رئیس جمهور عراق، مخالفتی ندارند و به تشکل‌های سیاسی برای رسیدن به توافق نهایی آزادی عمل داده‌اند و احتمال مطرح شدن چهره‌های دیگری برای نخست‌وزیری هم هست.

مهلت قانونی معرفی نخست‌وزیر جدید در عراق سه‌شنبه هفته آینده پایان می‌یابد.

«سعد المطلبی»، از سران ائتلاف دولت قانون به ریاست «نوری المالکی» نیز تأکید کرد که شمخانی در دیدارهای خود با سران تشکل‌های سیاسی عراق به آنان توصیه کرد که اختلافات خود را کنار بگذارند و هرچه سریع‌تر دولت را تشکیل دهند و افزود که این تنها هدف شمخانی از سفر به عراق نبود.

او گفت که موضوع انتخاب نخست‌وزیر پیش از پایان مهلت قانونی فیصله خواهد یافت.

«هشام الهاشمی»، کارشناس امور سیاسی عراق، نیز تأکید کرد که سفر شمخانی ابعاد سیاسی و امنیتی متعددی داشته و افزود که در عرصه سیاسی پس از رایزنی‌های شمخانی بر سازوکار معرفی نخست‌وزیر که پیش‌تر نیروهای سیاسی در منزل نوری المالکی بر سر آن به توافق رسیده بودند تأکید شده است.

او افزود که به موجب این سازوکار، نامزد نهایی نخست‌وزیری براساس رأی اکثریت تشکل‌های سیاسی شیعه معرفی می‌شود و در این میان «مصطفی الکاظمی» از بیشترین شانس برخوردار است.

به گفته الهاشمی موضوع دیگر سفر شمخانی به عراق ادامه فشارهای مجلس بر دولت عراق برای خروج نیروهای امریکایی و جدول‌بندی زمانی آن بود.

اما در آنچه به مسائل امنیتی و وضعیت الحشد الشعبی مربوط می‌شود، شمخانی از سران این گروه نظامی خواست که هرچه سریع‌تر اختلافات خود را کنار بگذارند و جانشین «ابومهدی المهندس» را معرفی کنند، به‌خصوص که انتشار خبر انتخاب «عبدالعزیز المحمداوی» (ابو فدک، الخال) با اعتراض شدید نیروهای وابسته به مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف همراه شده است.

موضوع دیگری که باز به الحشد الشعبی مربوط می‌شود مسئله حمایت از نیروهای عراقی‌ای است که در سوریه مشغول جنگیدن هستند و معلوم شدن اینکه آیا این نیروها بخشی از الحشد الشعبی هستند یا نه و از امتیازات آن در عراق برخوردارند یا نه.

الهاشمی محور سوم سفر شمخانی را حل اختلافات کتائب حزب الله عراق با رؤسای جمهور و دولت و مجلس و رئیس دستگاه اطلاعات عراق دانست و گفت که به نظر ایرانی‌ها الکاظمی می‌تواند نقش مهمی در آینده روابط ایران با دیگر کشورها ازجمله امریکا و عربستان سعودی داشته باشد چون روابط دوستانه‌ای با همه این طرف‌ها دارد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا