خبر اولسیاسی

پیام ولیعهد عربستان در بازداشت های اخیر: کسی نمی تواند مانع از سلطنت من شود

چهار منبع نزدیک به خانواده سلطنتی در عربستان تأکید کردند که این اقدام با هدف تضمین اطاعت اعضای خاندان سلطنتی انجام شده است.

میدل ایست نیوز: هدف اصلی «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، از بازداشت چند شاهزاده مهم در هفته جاری رساندن این پیغام به مخالفان داخلی اش بود که «نمی‌گذارم کسی مانع از سلطنت من شود».

خبرگزاری «رویترز» خبر داد که این اقدامات در درجه اول «احمد بن عبدالعزیز»، برادر کوچک‌تر ملک سلمان را هدف قرار داده بود. وی یکی از سه عضو شورای بیعت است که مسئولیت انتخاب شاه و ولیعهد را دارد و آنها در 2017 مخالف ولایت عهدی محمد بن سلمان بودند.

چهار منبع نزدیک به خانواده سلطنتی در عربستان تأکید کردند که این اقدام با هدف تضمین اطاعت اعضای خاندان سلطنتی انجام شده است.

یکی از این منابع این اقدام را تلاشی پیش‌دستانه برای تضمین موافقت شورای بیعت با به تخت نشستن محمد بن سلمان خواند.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز (76 ساله) روز جمعه همراه با «محمد بن نایف» که پیش از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بود بازداشت شد.

دو منبع دیگر که با دربار عربستان در تماس هستند تأکید کردند که نایف پسر احمد بن عبدالعزیز و همچنین نواف برادر شاهزاده احمد بن نایف نیز درمیان بازداشت شدگان بوده‌اند.

این دو منبع افزودند که این شاهزاده‌ها در ویلاهای سلطنتی در ریاض بازداشت شده اند.

دو منبع و یک دیپلمات بلندپایه خارجی نیز گفت که ولیعهد با همه توان می‌کوشد که قدرت خود را در عربستان تضعیف کند و در این مسیر نگران همدست شدن شاهزادگان مخالف پیرامون شاهزاده احمد و شاهزاده محمد بن نایف است و به آنها به چشم رقبای بالقوه خود نگاه می‌کند.

به گفته یکی از این منابع، این اقدام «مهیاسازی فضا برای انتقال قدرت و پیغامی آشکار به اعضای خانواده است که کسی حق یا جرئت ندارد در برابر ولیعهد بایستد».

عربستان تاکنون درباره این بازداشت‌ها توضیحی نداده و رسانه‌های رسمی این کشور نیز آن را پوشش نداده‌اند و وزارت اطلاع‌رسانی عربستان درخواست ها برای توضیح را بی پاسخ گذاشته است.

اگر محمد بن سلمان (34 ساله) به سلطنت برسد اولین بار خواهد بود که فردی غیر از فرزندان مستقیم ملک عبدالعزیز، بنیان گذار پادشاهی سعودی، در این کشور به سلطنت رسیده است.

شورای بیعت متشکل از اعضای خانواده هر یک از فرزندان ملک عبدالعزیز است که تعدادشان 34 نفر است و مسئولیت آن متحد کردن صدها شاهزاده است که نسل تازه حاکمان این کشور را تشکیل می‌دهند.

نارضایتی خاندان سلطنتی

بسیاری از منابع در آغاز کار علت بازداشت‌ها را اتهام این شاهزادگان به تلاش برای کودتا و کنار زدن محمد بن سلمان از قدرت دانستند. اما بعدتر منابع گوناگون از شدت اتهامات کاستند و آن را صرفا نتیجه تراکم رفتارهای نادرست خواندند و گفتند که توطئه‌ای علیه ولیعهد درکار نبوده است.

یک منبع آگاه تأکید کرد که احمد بن عبدالعزیز میزبان چند جلسه با حضور منتقدان ولیعهد بوده و این حساسیت ولیعهد را برانگیخته است. به گفته این منبع، موضوع یکی از این جلسات طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل موسوم به «معامله قرن» بوده است.

منابع عربستانی و دیپلمات‌های خارجی تأکید می‌کنند که تا زمانی که ملک سلمان بر تخت سلطنت باشد بسیار بعید است که پسر وی با مخالفتی مواجه شود.

این بازداشت‌ها همچنین باعث گمانه زنی‌هایی درباره وضعیت سلامتی ملک سلمان (84 ساله) شد، اما منابع «رویترز» تأکید کردند که وضعیت سلامتی جسمی و ذهنی پادشاه خوب است و تلویزیون رسمی این کشور این نیز پس از این شایعات ویدئویی از مراسم تحلیف دو سفیر جدید در این کشور را با حضور پادشاه پخش کرد.

این منابع تأکید کرده‌اند که جناح مخالف محمد بن سلمان گرد احمد بن عبدالعزیز گرد آمده و او را به چشم رقیب بالقوه بن سلمان می‌بیند و افزوده‌اند که خود احمد بن عبدالعزیز نیز چنین احساسی دارد.

موضوع کاهش امتیازات بسیاری از شاهزادگان و ایجاد محدودیت در انتقالات آنها از عواملی است که باعث نارضایتی بسیاری از ایشان از ولیعهد شده است.

یک منبع مطلع نیز بعید ندانست که این حوادث نشان دهنده برنامه ولیعهد برای نشستن بر تخت سلطنت پیش از اجرای انتخابات ریاست جمهوری امریکا باشد.

منبع
رویترز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا