اقتصادیخبر اول

وزن‌کشی عربستان و روسیه برای تصاحب بازار انرژی جهان

روزنامه فایننشیال تایمز اعلام کرد تصمیم جنجالی عربستان در افزایش سقف تولید نفت در نتیجه اختلاف با روسیه منجر به کاهش شدید بهای نفت و زیان ریاض خواهد شد.

میدل ایست نیوز: روزنامه فایننشیال تایمز اعلام کرد تصمیم جنجالی عربستان در افزایش سقف تولید نفت در نتیجه اختلاف با روسیه منجر به کاهش شدید بهای نفت و زیان ریاض خواهد شد.

فایننشیال تایمز در گزارشی تصریح کرد: پس از پایان یافتن مذاکرات اوپک به ریاست عربستان از یک طرف و روسیه از سویی دیگر و شکست این مذاکرات در دستیابی به توافقی بر سر سیاستی واحد در زمینه میزان تولید روزانه نفت، ناگهان «عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان اعلام کرد: «جهان منتظر گام بعدی عربستان خواهد بود.»

این روزنامه افزود: «عربستان زمان زیادی منتظر نماند و یک روز بعد از اجلاس اوپک، تصمیم خود برای افزایش تولید روزانه نفت از آغاز ماه جاری را اعلام کرد، تصمیمی که منجر به افت شدید بهای جهانی نفت شد، این اقدام عربستان از سوی نمایندگان سازمان اوپک و تحلیلگران امور اقتصادی، بازی برای عرض اندام میان ریاض و مسکو توصیف شده است.»

در ادامه این گزارش آمده است، عربستان پس از آنکه روسیه با تفاهم و توافق با این کشور مخالفت کرد، تصمیم به افزایش تولید نفت خود و کاهش بهای آن گرفت، اقدامی که منجر به خسارت‌های سنگین اقتصادی برای ریاض خواهد شد آن هم در شرایطی که اقتصاد جهانی به علت شیوع ویروس کرونا با رکود مواجه است.

فایننشیال تایمز ادامه داد:« عربستان اکنون بیش از 500 میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد و طبیعتا برای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش بهای نفت، بدان متوسل خواهد شد و تصمیم ریاض برای افزایش تولید نفت در راستای تلاش برای اعمال فشار بر مسکو به منظور بازگشت به میز مذاکرات انجام می شود اما کارشناسان پیش‌بینی می کنند این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نخواهد بود و عواقب وخیمی برای تولیدکنندگان نفت در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت.«

این روزنامه امریکایی در پایان اظهار داشت: «در مقابل روسییه از امکانات اقتصادی بزرگتری در مقایسه با عربستان برای مقابله با این بحران برخوردار است؛ مسکو علاوه بر شناورسازی کامل نرخ ارز دارای اقتصاد متنوعی است و می تواند با بحران کاهش بهای نفت راحت‌تر ار عربستان مقابله کند.»

چرا روسیه زیر بار کاهش تولید نفت نرفت؟

عربستان به عنوان یکی از مهمترین اعضای اوپک بر ضرورت کاهش تولید اصرار دارد. طرف حساب چنین تقاضایی در نشست اخیر اوپک، روسیه بود. واقعیت آن است که مسکو دست‌کم به سه دلیل حاضر به کاهش سقف تولید نفت خود نبوده است.

پیش از هر چیز تحریم نفت ایران، روسیه را در موقعیت مناسبی برای افزایش سهم خود در بازار نفت قرار داده است. روس‌ها هم در بازار نفت و هم در بازار گاز طبیعی، رقیب جدی ایران به شمار می‌رود و تحریم اقتصادی این کشور، برای کاخ کرملین فرصت است.

روسیه با واکنش تند کاخ سفید بر سر انتقال گاز طبیعی‌اش به آلمان رو به رو شده است. اجرای طرح نورد استریم ۲ به معنی تسخیر بازار گاز اروپاست و سنگ‌اندازی امریکا، مسکو را بر آن داشته تا به جنگ نفت شیل یا آنچه انقلاب انرژی خوانده می‌شد برود.

مسکو حاضر نیست در شرایطی که ایالات متحده امریکا با تولید نفت شیل به صادرکننده طلای سیاه بدل شده، حتی یک گام از بازار پا پس بکشد. پائین بودن بهای نفت، اثری مستقیم بر تولید و عرضه نفت شیل آمریکا دارد؛ به عبارتی ساده‌تر در برابر نفت ارزان، تولید نفت شیل به‌صرفه نیست.

در شرایطی این شیب سقوط قیمت در یک شب، در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده، روس‌ها تا جایی که نفت ارزان بر تعیین بهای گاز طبیعی اثر نگذارد، صحنه را خالی نخواهند کرد. با افزوده شدن بر عرضه عربستان سعودی، شرکت روس نفت هم در پی آن شده تا از اول آوریل ۳۰۰ هزار بشکه به تولیدش بیافزاید. با این حساب روسیه که خواستار حفظ سقف تولیدش بود به افزایش تولید رو می‌آورد.

ریاض هم در دیگر سو، در واکنش به سیاست روسیه، مسیری خلاف آنچه بر آن پافشاری می کرد، در پیش گرفته است. اختلاف مسکو و ریاض از تنظیم بهای نفت، به رویارویی بر سر تصاحب سهیم بیش‌تر در بازار تغییر کرده است.

جدل مسکو و ریاض در بازار و در نهایت، نفت ارزان، هر اثری که داشته باشد مهمترین بازنده‌اش شرکت‌های نفت امریکایی خواهند بود که در تولید نفت شیل سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در آن‌سو، توقف روند سیر نزولی قیمت نفت، نیازمند پایان نبرد ریاض و مسکو در بازار، کاهش تولید در آمریکای شمالی و به نتیجه رسیدن مبارزه جهانی با شیوع ویروس کرونا است.

منبع
الخلیج اونلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا