سرخط خبرهاسیاسی

«احمد الاسدی»: نامزد نهایی نخست وزیری امشب معرفی می شود

«احمد الاسدی» گفت که همه می‌دانند چه چالش‌هایی کشور را فراگرفته و تأکید کرد که هدر دادن زمان به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

میدل ایست نیوز: «احمد الاسدی»، از سران ائتلاف فتح، خبر داد که نامزد نخست‌وزیری عراق تا پایان امروز (یکشنبه، 15 مارس) معرفی خواهد شد.

او با انتشار توئیتی نوشت که طی ساعات‌ آینده کمیته 7 نفره درباره نامزد نهایی نخست‌وزیری تصمیم خواهد گرفت و به تأیید نهایی خواهد رسید.

وی افزود که همه می‌دانند چه چالش‌هایی کشور را فراگرفته و تأکید کرد که هدر دادن زمان به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

الاسدی تأکید کرد که نامزد مأمور تشکیل کابینه امروز معرفی می‌شود و «همه برای موفقیت وی همکاری خواهیم کرد».

پیش تر یک مذاکره‌کننده ارشد عراقی در ائتلاف فتح (به ریاست هادی العامری) گفته بود که در دو روز گذشته چند شخص برای نخست‌وزیری مطرح شدند که شایستگی آنها و برخورداری‌شان از شرایط لازم و نیز مقبولیت مردمی آنها بررسی شد و بسیاری از شخصیت‌ها به‌علت نابرخورداری از مقبولیت مردمی یا مقبولیت تشکل‌های سیاسی یا نزدیکی‌شان به محورهای سیاسی یا نداشتن سابقه مدیریت از گردونه رقابت کنار گذاشته شدند.

این مقام که خود از اعضای شاخص ائتلاف فتح است گفت که تا اینجای کار «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات عراق، بیشترین شانس را برای نخست‌وزیری دارد به‌خصوص که از حمایت ائتلاف‌های اهل سنت و کرد هم برخوردار است و می‌توان گفت که تشکل‌های سیاسی شیعی نیز تقریبا درباره وی اتفاق نظر دارند.

این مقام افزود که «علی شکری»، وزیر برنامه‌ریزی اسبق و مشاور ارشد رئیس جمهور، همچنین «عدنان الزرفی»، استاندار سابق نجف، و یک قاضی و یک رئیس دانشگاه هم از دیگر گزینه‌های مطرح هستند، «اما ضرورت برخورداری نامزد نخست‌وزیری از سابقه سیاسی و اطلاع از ابعاد گوناگون نزاع ایران و امریکا باعث می‌شود که انتخاب چهره‌ای از خارج از منطقه خضراء ریسکی بزرگ باشد».

این منبع گفت که فعلا معرفی الکاظمی بیشترین احتمال را دارد اما بعید نیست که در آخرین لحظات تغییراتی رخ دهد و افزود که ایران نیز مخالفتی با انتخاب الکاظمی ندارد و نیروهای سیاسی شیعی نیز از وی حمایت می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا