خبر اولسیاسی

«سیدعمار الحکیم»: از مذاکرات انتخاب نخست وزیر جدید خارج می شویم

رهبر جریان حکمت ملی عراق، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جریان سیاسی از مذاکرات مربوط به انتخاب نامزد جدید خارج می شود.

میدل ایست نیوز: «سید عمار الحکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق، با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این جریان سیاسی از مذاکرات مربوط به انتخاب نامزد جدید خارج می شود.

الحکیم در بیانیه خود که امروز (دوشنبه، 16 مارس) منتشر شد تأکید کرد که «از آنجا که با ماندن در معادله تعویق مسائل کشور با حسابگری‌های سیاسی‌ای که منافع عالی عراق و شهروندانش را رعایت نمی‌کند و شرایط فعلی کشور را در نظر نمی‌گیرد» مخالف است از این پس در مأموریت انتخاب نامزدها برای منصب نخست‌وزیری در مرحله انتقالی شرکت نخواهد کرد.

او همچنین تأکید کرد که حضور جریان حکمت ملی با هدف تلاش برای ایجاد برون‌رفت از بن‌بست سیاسی و پایان معطل ماندن منافع کشور بوده است و نه چیزی دیگر.

الحکیم افزود که موضع جریان حکمت ملی آن است که مأموریت نامزد آینده باید صرفاً بازیابی اقتدار حکومت و اتخاذ تدابیر لازم برای اجرای انتخابات پیش از موعد در سال جاری میلادی باشد.

کمیته هفت نفره متشکل از «نبیل الطرفی» (سائرون)، «عدنان فیحان» (فتح)، احمد الفتلاوی (جریان حکمت ملی)، «باسم العوادی» (نصر)، «حسن السنید» (دولت قانون)، «حیدر الفؤادی» (عطاء)، و «عبدالحسین الموسوی» (فضیلت) است که مأمور تصمیم گیری درباره انتخاب نخست وزیر جدید شده است.

پایگاه عراقی «ناس نیوز» به نقل از یک منبع نزدیک به روند مذاکرات گفت که السهیل با سه رئیس دانشگاه که یکی از آنها از استان کربلاست رقابت می‌کند.

این منبع تأکید کرد که نام السهیل با جدیت مطرح است اما «یک طرف قدرتمند» درون کمیته هفت نفره با وی مخالفت نشان می‌دهد.

این منبع درباره هویت این طرف مخالف که از آن به نیروی قدرتمند سیاسی یاد کرده توضیحی نداده است.

یک منبع مطلع در بغداد به «الشرق الاوسط» گفت که کمیته هفت نفره 31 نفر نامزد برای نخست وزیری را بررسی کرده و در نهایت برسر 4 اسم به توافق رسیده که عبارت اند از: نعیم السهیل، محمد شیاع السودانی، علی شکری، و لقمان الفیلی (سفیر سابق عراق در امریکا).

این منبع تأکید کرد که براساس سازوکار کمیته هفت نفره نامزد نهایی باید به اتفاق آرای اعضای کمیته تعیین شود و اگر این اجماع به دست نیاید تصمیم گیری درباره معرفی نامزد نهایی به سران تشکل های سیاسی ارجاع داده می شود.

این منبع افزوده که احتمال معرفی نهایی السهیل بالاست اما برخی سران سیاسی عراق خواستار معرفی فردی از میان رؤسای دانشگاه ها شده اند و در این راستا نام عماد الحسینی، رئیس دانشگاه بغداد و منیر السعدی، رئیس دانشگاه العین در استان ذی قار، نیز مطرح شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا