خبر اولسیاسی

الاخبار: مالکی تلاش می کند تا جبهه ای برای گذر از قومیت گرایی تشکیل دهد

به گزارش روزنامه الاخبار مالکی حرکتی را برای مانع تراشی بر سر راه ارتباط الزرفی با مقامات سیاسی به پیش می راند همانطوری که این مانع تراشی را بر سر راه محمد توفیق علاوی در تشکیل کابینه وی انجام داد.

میدل ایست نیوز: روزنامه «الاخبار» لبنان، از تلاش «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، برای تشکیل جبهه ای برای گذر از قومیت گرایی در مقابله با گزینه های «سید مقتدی صدر» رهبر جریان صدر، خبر داد.

این روزنامه همچنین به وجود چند دستگی درون ائتلاف فتح در خصوص حمایت از «عدنان الزرفی»، نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت خبر داد.

به گزارش این روزنامه، مالکی حرکتی را برای مانع تراشی بر سر راه ارتباط الزرفی با مقامات سیاسی به پیش می راند همانطوری که این مانع تراشی را بر سر راه محمد توفیق علاوی در تشکیل کابینه وی انجام داد.

این روزنامه تاکید کرد که مالکی تلاش می کند تا جبهه ای برای عبور از قومیت گرایی در مقابله با گزینه های مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که آخرین آن الزرفی بود، تشکیل دهد.

اما تاکنون پاسخ آشکاری در رابطه با حمایت صدر از الزرفی و یا عدم حمایت او وجود ندارد.

برخی شایعات وجود دارد که صدر از حمایت وی دست کشیده اما برخی تاکید می کنند که صدر همچنان بر سر گزینه خود مانده چرا که صدر معتقد است وی با یک تیر چند نشانه را هدف قرار می دهد؛ از مالکی که مخالف بازگشت هر چهره نزدیک به حریف خود در حزب الدعوة الاسلامیة، حیدر العبادی است، تا هادی العامری، رهبر ائتلاف فتح که مخالف چهره متمایل به آمریکا است و در نهایت الحکیم که مخالف شخصی است که مسئولیت به آتش کشیدن مرقد «محمد باقر الحکیم»، عموی خود و موسس مجلس اعلای عراق در شهر نجف در اواخر سال گذشته را بر عهده دارد

برخی منابع آگاه نقل می کنند که شرایط اعلام شده در مخالفت با نامزدی الزرفی متفاوت با شرایط برخی گروه ها از جمله ائتلاف فتح دچار چند دستگی در خود است.

این منابع اشاره کردند که تماس های گسترده ای که چهره های بارز این ائتلاف با الزرفی دارند، برای تشکیل دولت وی در پارلمان به شرط حفظ سهمیه ها و منافع آنها است.

به گفته برخی منابع سیاسی، این تناقض در روزهای آینده با موضعگیری قاطع ارکان بارز بیت شیعی و تقدیم جایگزینی برای الزرفی به برهم صالح که از طرف برخی به بازی با صحنه سیاسی و خدمت به برنامه های خارجی متهم شده است، حل خواهد شد.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا