خبر اولسیاسی

سه خواسته آمریکایی ها از نخست وزیر جدید عراق

برخی منابع گفته اند که برهم صالح، 3 خواسته آمریکا در صورت پیروزی الزرفی را به وی گفته تا از پشتیبانی بزرگ آمریکا برخوردار شود.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، جایگزین کردن نامزد دیگری برای نخست وزیری دولت آینده عراق را بجای عدنان الزرفی، نپذیرفت.

یک منبع نزدیک به صالح گفت: «فشارهای نیروهای سیاسی شیعه بر صالح موضع وی در ماندن الزرفی در منصب نخست وزیری را تغییر نخواهد داد به خصوص که دادگاه فدرال تایید کرد که کار صالح در مکلف کردن عدنان الزرفی، بر اساس قانون اساسی بود.

دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که رئیس جمهور حق دارد در صورت ناکامی فراکسیون اکثریت در معرفی نامزد نخست وزیری، شخص مناسب را برای نخست وزیری نامزد کند.

از طرفی دیگر، نماینده نزدیک به «حیدر العبادی»، نخست وزیر اسبق عراق، از برخی فشارهای طرف خارجی برای مانع تراشی بر سر راه تشکیل دولت الزرفی خبر داد.

«فالح الزیادی»، در اشاره ای واضح به ایران بیان کرد که طرف خارجی از طریق جمع کردن برخی نیروهای سیاسی شیعه مخالفت با الزرفی در فرآیند نامزد کردن الزرفی دخالت کرد.

برخی منابع گفته اند که برهم صالح، 3 خواسته آمریکا در صورت پیروزی الزرفی را به وی گفته تا از پشتیبانی بزرگ آمریکا برخوردار شود.

به گفته این منابع آمریکا خواستار کاهش و تضعیف نقش حشد الشعبی و دور کردن آن از تاثیر در تصمیمات سیاسی عراق، دور کردن تاثیر ایران در ورود به مسائل سیاسی و اقتصادی عراق از طریق مذاکره صریح و مستقیم با ایران و استقبال از کشورهای عربی خلیج و منطقه به دور از دیکته های ایران، است.

درحالی که نیروهای پر نفوذ شیعه از برهم صالح خواستند تا الزرفی را از نامزدی عراق کنار بگذارد اما صالح در حال جمع کردن موافقت پارلمان برای تشکیل دولت وی است.

قیس الخزعلی، دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق مخالفت خود با نخست وزیری عدنان الزرفی را تکذیب کرد.

اما نوری المالکی، نخست وزیر اسبق عراق همچنان در حال تحرکات گسترده با گروه های مسلح شیعه برای ممانعت از تشکیل دولت الزرفی است چرا که می ترسد الزرفی با حمایت برخی گروه های شیعه از جمله ائتلاف نصر، جریان حکمت ملی عراق و سائرون و برخی کردها و اهل سنت دولت جدید را تشکیل دهد.

منابع امنیتی در بغداد احتمال می دهند در صورتی که گروه های مسلح نتوانند جلوی تشکیل دولت الزرفی را بگیرند اقدام به ترور الزرفی کنند اما الزرفی همچنان اصرار دارد تا دولت انتقالی را با اجرای انتخابات زودهنگام در راس برنامه های آن تشکیل دهد.

منبع
الخبار الخلیج

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا