خبر اولسیاسی

عقب نشینی «نوری المالکی» و نزدیک شدن «عدنان الزرفی» به تشکیل کابینه عراق

به گفته ناظران این توئیت المالکی به‌روشنی عقب‌نشینی از مواضع سابق وی در هم‌صدایی با مخالفت قاطع ائتلاف فتح دربرابر الزرفی است.

میدل ایست نیوز: با گذشت 10 روز از واگذاری مأموریت تشکیل دولت جدید به «عدنان الزرفی» همچنان وی امیدوار به توانایی‌های فردی خود در مذاکره و جلب نیرو و استفاده از شبکه روابط با همه نمایندگان مجلس برای تضمین گرفتن رأی اعتماد است.

ناظران از بغداد گزارش می‌دهند که الزرفی در شرایط متناقضی قرار گرفته است، از یک طرف اکثریت پارلمان ازجمله اعضای فراکسیون‌های وابسته به تشکل‌های سیاسی مخالف وی از او حمایت می‌کنند، و ازطرف دیگر برخی سران تشکل‌های سیاسی همچنان با وی مخالف‌اند و خواستار کنار رفتن وی هستند.

الزرفی همچنان به تحرکات خود درون نیروهای سیاسی شیعی ادامه می‌دهد و هنوز سراغ نیروهای سیاسی اهل سنت و کرد نرفته است، به‌جز روز پنج‌شنبه که در سفر به فلوجه با «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان و رهبر ائتلاف «القوی العراقیه» دیدار کرد. دیداری که دفتر رسانه‌ای الزرفی آن را دیدار موفق خواند و تأکید کرد که در آن بر مواضع سیاسی و اصول کلی توافق شد.

به نظر می آید که روزهای آینده برای تعیین تکلیف نهایی الزرفی سرنوشت ساز باشد. در حالی که ائتلاف نصر به رهبری «حیدر العبادی»، ضمن تأکید بر حمایت از الزرفی اعلام کرده که مذاکرات داخل نیروهای سیاسی شیعی خارج می‌شود، جریان حکمت ملی عراق نیز مخالفت روشنی با شخص الزرفی نشان نداده و اعلام کرده که در راستای برنامه‌ها برای مبارزه با ویروس کرونا همه فعالیت‌های سیاسی‌اش را متوقف می‌کند، و این یعنی تنها گروهی که همچنان بر مخالفت با الزرفی تأکید دارد ائتلاف فتح به ریاست «هادی العامری» است. البته گفته می‌شود که شخص العامری دست‌کم در آغاز کار موافقت خود با الزرفی را اعلام کرده و این خود باعث بروز اختلافاتی جدی درون ائتلاف فتح شده است.

اما «نوری المالکی»، رئیس ائتلاف دولت قانون، روز پنجشنبه با انتشار توئیتی نوشت که «شکی نیست که موضع ثابت ما حمایت از نامزد اکثریت در بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس است که باید از موافقت تشکل‌های موجود در صحنه ملی برخوردار باشد».

به گفته ناظران این توئیت المالکی به‌روشنی عقب‌نشینی از مواضع سابق وی در هم‌صدایی با مخالفت قاطع ائتلاف فتح دربرابر الزرفی است. منظور المالکی از «تشکل‌های موجود در صحنه ملی» نیز نیروهای سیاسی کرد و اهل سنت است که به نظر نمی‌آید مخالفتی با الزرفی داشته باشند.

«حیدر الملا»، نماینده سابق مجلس عراق، پیش‌بینی کرد که الزرفی بدون مشکل چندانی از مجلس عراق رأی اعتماد بگیرد. وی افزود که مخالفان الزرفی همچنان نتوانسته‌اند دلیلی قانع‌کننده برای مخالفت خود بیاورند و شرایط کشور هم اجازه مجادلات بیشتر در این باره را نمی‌دهد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا