خبر اولسیاسی

جنگ نیابتی؛ پرمخاطره‌ترین چالش پیش‌روی دولت جدید عراق

در سایه تداوم حملات راکتی به پایگاه‌های میزبان نیروهای امریکایی و ناتوانی دولت در متوقف کردن آن، به نظر می رسد مقابله با جنگ نیابتی میان گروه‌های همسو با ایران و امریکا مهمترین چالش دولت آتی عراق به شمار می رود.

میدل ایست نیوز: در روزها و هفته‌های اخیر شدت تنش و درگیری کلامی میان دولتمردان امریکایی از یک سو و مقامات ایرانی و گروه‌های مسلح عراقی همسو با ایران از سویی دیگر درباره حضور نظامی امریکا در عراق در سایه حملات موشکی به پایگاه‌های نظامی عراقی میزبان نیروهای خارجی شدت گرفته است؛ امری که ناظران و تحلیلگران، آن را جنگ نیابتی ایران علیه امریکایی‌ها با کمک‌گیری از متحدان خود در عراق قلداد می کنند.

جنگ نیابتی مذکور میان واشنگتن و تهران یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی به شمار می رود که دولت آتی عراق با آن دست به گریبان خواهد بود، دولتی که جدال سیاسی شدیدی بر سر تشکیل آن و نخست‌وزیر منتخب در حال جریان است.

در همین رابطه، منابع سیاسی نزدیک به مذاکرات گروه‌های سیاسی مخالف نخست‌وزیری «عدنان الزرفی» در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: «یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت با الزرفی به اتهاماتی مربوط به نزدیک بودن وی به محور امریکا و نگرانی از تاثیر آن بر مناسبات عراق با ایران باز می گردد، مخالفتی که به ویژه در سایه سفر اخیر هیات ایرانی به ریاست سردار اسماعیل قاآنی به بغداد تشدید شده است.»

طبق گفته «خالد المعینی»، رئیس مرکز برنامه‌ریزی راهبردی دجله، هر دولتی که در عراق روی کار بیاید چه به ریاست الزرفی یا هر شخصیت دیگری، بنا به دلایل عدیده‌ای، خود را در برابر جنگ نیابتی خواهد یافت که بازرترین علت آن به نوع نگرش ایران به عراق باز می گردد که آن را به مثابه عرصه‌ای حیاتی و تنفسگاه خود برای رهایی یا دستکم کاهش پیامد بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های اعمالی امریکا می داند.

المعینی با بیان اینکه امریکا مخالف دست شستن از منافع خود در عراق است، در گفت‌‌وگو با العربی الجدید اظهار داشت: «تهران از رهگذر گروه‌های مسلح نیابتی خود در عراق و بازوان منطقه‌ای‌اش در دیگر کشورهای منطقه در حال تلاش برای جنگ نیابتی با امریکا است.»

وی ادامه داد: «ایران می کوشد امریکایی‌ها را در اراضی عراق به درگیری بکشاند، کشوری که تبدیل به عرصه‌ای برای انتقام‌جویی یا تصفیه‌حساب شده است. در همین راستا، دولت پیش‌بُرد امور عراق قادر به متوقف کردن حملات علیه منافع امریکایی‌ها نیست. گروه‌های سیاسی و مجموعه‌های مسلح نزدیک به ایران اصرار دارند که نخست وزیر آتی باید مورد حمایت آنها باشد اما این امر با مانعی به نام رئیس جمهوری مواجه شده است.»

«برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق تاکنون با چندین نامزد نخست وزیری که از سوی ائتلاف بنای همسو با ایران معرفی شده بود، مخالفت کرده است، در همین ارتباط، «اسماعیل قاآنی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران به عنوان مسئول جدید پرونده عراق به این کشور سفر کرد تا گروه‌های سیاسی همسو با ایران را تشویق به گذر از اختلافات و تسریع در تشکیل دولت جدید کند.

«سروه عبدالواحد»، عضو سابق پارلمان عراق در واکنش به این سفر اعلام کرد: «پیام‌های هیات ایرانی دربردانده موضوعات عدیده‌ای بود از جمله اخراج نیروهای امریکایی از عراق و ابقای الحشد الشعبی و حفظ تبادل تجاری موجود میان تهران و بغداد.»

همچنین بخوانید

کاهش شانس الزرفی با حضور قاآنی در بغداد

 

از طريق
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا