خبر اولسیاسی

رئیس جدید حزب کارگر بریتانیا، حقوقدانی که خود را تنها نماینده یهودیان انگلستان می داند

استارمر در اولین موضع‌گیری خود از یهودیان انگلستان بابت «رفتارهای ضد سامی داخل حزب» عذرخواهی کرد و گفت که به این پدیده که مانند یک زهر است پایان خواهد داد.

میدل ایست نیوز: با انتخاب «کی‌یر استارمر» به ریاست حزب کارگر انگلستان به جانشینی «جرمی کوربین» فصل تازه‌ای در تاریخ این حزب آغاز می‌شود.

این پیروزی خلاف انتظار کسی نبود، چون از چند روز پیش تعدادی از سران حزب و نیروهای نزدیک به «تونی بلر»، نخست وزیر اسبق بریتانیا، حمایت خود را از استارمر اعلام کردند و بدین ترتیب او در رقابت با دو نامزد دیگر 56 درصد آرای حزب را به دست آورد.

استارمر وکیل و نماینده منطقه هولبرن لندن در مجلس است و وزیر برکزیت در دولت سایه و از مدافعان سرسخت ابقای انگلستان در اتحادیه اروپا و منتقد جدی مواضع غیر قاطع کوربین در این موضوع بود.

او در اولین موضع‌گیری خود از یهودیان انگلستان بابت «رفتارهای ضد سامی داخل حزب» عذرخواهی کرد و گفت که به این پدیده که مانند یک زهر است پایان خواهد داد.

موضعی که باعث شد بسیاری در پی بررسی نظر او درقبال مسئله فلسطین و دیگر پرونده‌های جهان عرب و تعامل با اقلیت مسلمان در انگلستان برآیند.

«کامل حواش» استاد دانشگاه، تأکید می‌کند که موضع استارمر درقبال مسئله فلسطین به روشنی مواضع کروبین نیست. از یک سو، او عضو کمیته حقوق‌دانانی بوده که درباره رفتارهای غیر انسانی اسرائیل با کودکان فلسطینی تحقیق کرده است و نتیجه تحقیقات را به وزارت خارجه انگلستان داده است.

از سوی دیگر اودر تبلیغات انتخاباتی خود بر پیگیری همه حقوق یهودیان در بریتانیا تأکید کرده و خود را تنها نماینده یهودیان در کشور دانسته است. از اصلی‌ترین وعده‌های وی در این باره مبارزه با ضد سامیگری و اخراج فوری هر متهم به این موضوع است.

حواش که عضو حزب کارگر بریتانیاست افزود که اعضای این حزب پیش از این طرحی برای هم‌بستگی با ملت فلسطین تدوین کردند که شامل تأکید بر حق بازگشت آوارگان و مخالفت با فروش سلاح به اسرائیل و مخالفت با طرح دولت بریتانیا برای مجرمانه دانستن فعالیت سازمان بایکوت اسرائیل بود اما «استارمر از هیچ یک از این مطالبات حمایت نکرد».

این استاد دانشگاه بیرمنگام پیش‌بینی کرد که مسئله حمایت از فلسطینیان در حزب کارگر در دوره ریاست استارمر تضعیف شود چون او همیشه سعی دارد خود را مخالف سرسخت ضد سامیگری معرفی کند و همواره اسرائیل از این شعار برای پیشبرد اهداف خود و حذف مخالفانش از راه خلط میان ضد سامیگیری و مخالفت با سیاست‌های اسرائیل استفاده کرده است.

وی افزود که درمورد وعده‌های حزب کارگر درباره به رسمیت شناختن فلسطین نیز نباید به استارمر خوش‌بین بود و احتمالا او از این موضوع شانه خالی خواهد کرد.

«عمر اسماعیل»، رئیس شاخه عربی حزب کارگر بریتانیا، نیز تأکید می‌کند که ستارمر روش تازه‌ای در موضوعات مربوط به جهان عرب پیش خواهد گرفت.

او گفت که استارمر می‌داند که اختلافات درون حزب بسیار شدید است و برای همین در پی متفق کردن دیدگاه‌ها از منتهی الیه راست تا منتهی الیه چپ برآید و می‌کوشد مانند بلر، خود را چهره‌ای میانه‌رو و معتدل نشان دهد به‌خصوص که او از چهره‌های نزدیک به بلر هم هست.

به نظر اسماعیل، گرایش‌های استارمر به جناح حامی اسرائیل بسیار روشن است و اصلا نباید انتظار داشت که وی سیاست‌های کوربین در حمایت آشکار از فلسطین را پیش بگیرد.

او افزود که البته بعید است که استارمر مواضع ضد اسلامی و ضد عربی داشته باشد و تأکید کرد که سابقه حقوقی درخشان استارمر نشان می‌دهد که وی از دشمنان جدی نژادپرستی در بریتانیا یا خارج آن بوده است و هرگز نمی‌توان او را در قالب سیاستمداری ضد اسلام دید.

اسماعیل اصلی‌ترین چالش رئیس جدید حزب کارگر را جلب اعتماد رأی‌دهندگان این کشور پس از شکست سخت آنان در انتخابات اخیر دانست.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا