اقتصادیسرخط خبرها

نشست فوق‌العاده اوپک برای بحث درباره کاهش تولید نفت به تعویق افتاد

عربستان سه روز پیش از کشورهای اوپک پلاس خواسته بود تا برای رسیدن به توافقی عادلانه نشست فوق‌العاده برگزار شود.

میدل ایست نیوز: اوپک، سازمان کشورهای تولید کننده نفت جلسه‌ فوق‌العاده‌ای را که قرار بود روز دوشنبه برای بحث درباره کاهش تولید برگزار شود، تا ۹ آوریل به تعویق انداخت.

قرار بود این نشست بین اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیرعضو معروف به اوپک پلاس روز دوشنبه ۶ آوریل برگزار شود.

عربستان سه روز پیش از کشورهای اوپک پلاس خواسته بود تا برای رسیدن به توافقی عادلانه نشست فوق‌العاده برگزار شود.

خبر تعویق این نشست را خبرگزاری رویترز به نقل از منابعی در اوپک اعلام کرد. وزیر انرژی جمهوری آذربایجان نیز تعویق این نشست را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تایید کرد.

«زامینا علی‌اف»، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گفت: «اوپک تعویق این نشست را به ما اطلاع داد اما از دلایل آن اطلاعی نداریم.»

تاخیر در برگزاری این نشست در حالی رخ داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اخیرا به سازمان کشورهای تولید کننده نفت و کشورهای غیرعضو آن برای تثبیت فوری در بازارهای جهانی نفت فشار آورده بود.

قیمت نفت در ۳۰ مارس به دلیل کاهش تقاضا برای نفت خام در پی شیوع ویروس کرونا به پایین‌ترین حد خود در‌ ۱۸ سال گذشته رسیده بود به‌طوری که قیمت جهانی هر بشکه نفت پایه برنت دریای شمال از حدود ۶۹ دلار طی معاملات ۶ ژانویه به ۲۴ دلار در جریان معاملات روز چهارشنبه گذشته سقوط کند.

البته سقوط قیمت نفت تنها به دلیل کاهش تقاضا ارزیابی نمی‌شود بلکه رقابت میان عربستان سعودی و روسیه در سهم‌خواهی از بازارهای جهانی نیز به این ماجرا دامن زده است. این دو کشور پس شکست مذاکرات بر سر ادامه کاهش تولید در جلسه ماه گذشته اعضای اوپک و اوپک پلاس در وین، تولید روزانه خود را از ابتدای ماه آوریل افزایش دادند.

اوپک پلاس که جمهوری آذربایجان و روسیه از اعضای آن هستند، روی طرح کاهش تولید نفت تا حدود ۱۰ درصد از عرضه جهانی یا ۱۰ میلیون بشکه در روز در حال کار هستند.

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه شب گذشته اعلام کرد که از طرح کاهش تولید تا ۱۰ میلیون بشکه در روز برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت حمایت می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در نشستی ویدئویی با مقام‌های نفت و انرژی این کشور، شیوع ویروس کرونا و سیاست عربستان سعودی را عامل سقوط قیمت نفت دانست و برای کاهش سطح تولید ابراز آمادگی کرد. آقای پوتین گفت که روسیه حاضر است علاوه بر اوپک با آمریکا هم برای تنظیم بازار نفت همکاری کند.

منبع
یورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا