خبر اولسیاسی

تشدید تدابیر امنیتی در اطراف شرکت های نفتی خارجی در بصره/ گروه های مسلح عراقی: حمله به دفتر شرکت هالیبرتون کار امریکا بود

منابع امنیتی عراقی در بصره تأکید کرده‌اند که  تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف تأسیسات نفتی و همچنین کارکنان خارجی اتخاذ شده است.

میدل ایست نیوز: یک روز بعد از حمله موشکی به تأسیسات مهم نفتی در استان بصره عراق که گفته می‌شود شرکت هالیبرتون امریکا را هدف قرار داده بود، نیروهای امنیتی عراق تدابیر تازه‌ای برای جلوگیری از تکرار این‌گونه حملات اتخاذ کردند.

این حمله که بامداد دوشنبه (6 آوریل) انجام شد و صرفاً خسارت‌های مالی اندکی در اطراف دفتر شرکت هالیبرتون در پی داشت، دو روز پس از بیانیه‌ تهدیدآمیز 8 گروه شبه‌نظامی عراقی و بیانیه جداگانه «کتائب حزب الله عراق» رخ داد.

وزارت نفت عراق در واکنش به حمله آن را «اقدامی جنایتکارانه و حمله آشکار به فعالان بخش نفت در کشور و اقدامی مذبوحانه برای توقف تولید نفت که شریان اصلی اقتصاد کشور است» خواند.

این وزارتخانه از دستگاه‌های امنیتی خواست که هرچه سریع‌تر عاملان این جنایت را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کنند.

منابع امنیتی عراقی در بصره تأکید کرده‌اند که  تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف تأسیسات نفتی و همچنین کارکنان خارجی اتخاذ شده است.

یک مقام نظامی در ستاد عملیات بصره گفت که تحقیقات درباره این حادثه آغاز شده و دوربین‌های مداربسته منطقه درحال بررسی هستند و چند افسر و عنصر امنیتی نیز بازداشت شده و تحت بازپرسی‌اند.

این مقام تأکید کرد که نشانه‌های روشن دست داشتن گروه‌های مسلح فعال در بصره در این حادثه دیده می‌شود و افزود که سکوی شلیک موشک‌ها نیز متعلق به یکی از همین گروه‌هاست.

به گفته این مقام، این نگرانی وجود دارد که این حمله نوعی گسترش حملات علیه منافع امریکا در عراق باشد و برای همین تدابیر امنیتی اطراف مراکزی که افراد امریکایی در آن فعالیت می‌کنند بسیار تشدید شده است.

پیش از این ائتلاف فتح، شاخه سیاسی الحشد الشعبی، تنها گروه سیاسی بود که با صدور بیانیه ای رسمی این حملات را به شدت محکوم کرد.

«کاظم الفرطوسی»، سخنگوی کتائب سیدالشهداء، گفت که «نیروهای مقاومت» وقتی دست به عملیات نظامی می‌زنند آن را اعلام می‌کنند و از کسی نمی‌ترسند و «این عملیات هیچ ربطی به ما ندارد».

او گفت که «شرکت‌های نفتی امریکایی یا خارجی به موجب قراردادهایی با دولت مشغول فعالیت در عراق هستند و حمله به آنها مجاز نیست و در حکم نقض حاکمیت ارضی عراق است».

وی تأکید کرد که «از نظر ما، فقط سربازان امریکایی نیروهای اشغالگر هستند و آنها هیچ ربطی به شرکت‌های نفتی و امنیتی و اقتصادی ندارند».

او ایالات متحده را به دست داشتن در این حملات متهم کرد و گفت که عملیات بمباران شرکت‌های نفتی امریکایی و سفارت امریکا در بغداد کار خود امریکایی‌هاست تا از این طریق بهانه لازم برای حمله به «گروه‌های مقاومت» را تأمین کنند.

«نجم القصاب»، کارشناس امنیتی عراقی، تأکید می‌کند که با عقب‌نشینی نیورهای امریکایی از برخی پایگاه‌ها در عراق و تمرکز آنها در دو پایگاه عین الاسد و حریر، گروه‌های مسلح دیگر به آنها دسترسی ندارند و در نتیجه منافع اقتصادی امریکا را هدف قرار می‌دهند.

او گفت که حمله به شرکت هالیبرتون امریکا هیچ ضرری برای امریکا نخواهد داشت و ضرر آن فقط برای عراق و مردم عراق خواهد بود که هیچ درآمدی جز از راه نفت ندارند.

به نظر القصاب، گروه‌های مسلح عراقی با این رفتارها می خواهند قدرت خود را نشان دهند و در عین حال منکر انجام عملیات می‌شوند چون از واکنش سخت امریکا می‌ترسند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا