خبر اولسیاسی

«برهم صالح»: دوره سختی را پشت سر گذاشتیم/ «مصطفی الکاظمی» شخصیتی مبارز و فرهیخته و پاکدست است

«برهم صالح» تأکید کرد که همه آماده کمک به مصطفی الکاظمی در تلاش برای تحقق اهدافش هستند.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در مراسم اعطای حکم مأموریت تشکیل کابینه به «مصطفی الکاظمی»، تأکید کرد که نیروهای سیاسی عراق پس از اختلافات بسیار در نهایت توانستند که این دوره سخت را پشت سر گذارند.

براساس بیانیه رسمی دفتر رئیس جمهور عراق، این مراسم با قرائت فاتحه به ارواح قربانیان ویروس کرونا آغاز شد و پس از آن برهم صالح طی سخنانی این روز را روزی مهم در تاریخ عراق خواند و گفت که عراق در شرایط بسیار حساسی قرار دارد.

او از مقاومت شجاعانه ملت عراق و همکاری آنان با تمهیدات دولت برای جلوگیری از ویروس کرونا و از تلاش‌های کادر درمانی عراق تقدیر و تشکر کرد و «جهاد» فعالان بخش درمان را مایه افتخار عراق دانست.

صالح همچنین به سالروز شهادت شهید سیدمحمدباقر صدر و سالروز صدور فتوای تاریخی جهاد علیه داعش و همچنین سالروز سقوط رژیم بعث در عراق اشاره کرد و گفت که امروز با حوادث تاریخی بزرگی در عراق همراه شده است.

او گفت که 17 سال پیش در چنین روزی ملت عراق انتظار سررسیدن دوره زندگی آزاد و معیشت کریمانه و تشکیل کشوری مستقل و باثبات و شکوفا را داشتند اما به علل گوناگون ازجمله کوتاهی سیاسی و سهمیه‌بندی و نزاع‌ها و جنگ با تروریسم و دخالت‌ها باعث شد که ملت عراق از این حق بدیهی محروم بمانند.

او دوره گذشته، دوره تظاهرات گسترده مردمی با مطالبه اصلاحات و اصلاح مسیر کشور را دوره سختی در تاریخ عراق خواند و گفت که در این مدت تحولات بزرگی در سطح منطقه رخ داده است و عراق شاهد استعفای نخست وزیر و مأموریت چند نفر در چارچوب‌های قانونی بوده است و افزود که این دستاوردی مهم است هرچند نباید تلف شدن وقت را نادیده گرفت و توجیه کرد و تأکید کرد که بایست دولت در زمانی کوتاه‌تر تشکیل می‌شد اما واقعیت سیاسی عراق چنین است.

رئیس جمهور عراق همچنین از «عدنان الزرفی» بابت درنظر گرفتن منافع ملی و موضع‌گیری شجاعانه‌اش تقدیر کرد و گفت که دقایقی پیش با الزرفی گفت‌وگو کرده و وی بر حمایت کاملش از روند سیاسی کشور تأکید کرده است.

او «مصطفی الکاظمی» شخصیتی مبارز و فرهیخته و مشهور به پاکدستی و اعتدال و توجه به حقوق عموم ملت عراق خواند و برای وی در مسئولیت دشوارش آرزوی موفقیت کرد.

برهم صالح افزود که در مدت گذشته شاهد اختلافات شدیدی در فضای سیاسی کشور بودیم اما با لطف خداوند و با تلاش‌ افراد صادق نیروهای سیاسی توانست به توافق برسند و این به معنای آن است که توانسته‌ای مرحله‌ای دشوار را پشت سر بگذاریم.

او گفت که در این مدت کسانی در امکان استمرار روند سیاسی در عراق تردید کردند اما در نهایت باید از آنچه گذشت عبرت گرفت و به برنامه اصلاحاتی که ملت عراق انتظار آن را دارد پایبند ماند.

صالح تأکید کرد که خودش و همه حاضران آماده کمک به مصطفی الکاظمی در تلاش برای تحقق اهدافش که شامل اجرای انتخابات آزاد و رسیدگی به تبعات شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن و همچنین حفظ اقتدار نهاد دولت و استقلال آن است هستند.

منبع
مصطفی الکاظمی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا