خبر اولسیاسی

تعادل میان واشنگتن و تهران، امتحان سخت تر دولت جدید «مصطفی الکاظمی»

مصطفی الکاظمی، پس از اولین سخنرانی خود بعد از مامور شدنش به نخست وزیری عراق، صراحتا به منازعه رو به فزونی ایران و آمریکا در عراق نپرداخت و فقط به اهتمام دولتش برای حفظ تعادل با دوستان و همسایگان خود اکتفا کرد.

میدل ایست نیوز: با وجود اینکه «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل دولت جدید عراق، پس از اولین سخنرانی خود بعد از مامور شدنش به نخست وزیری عراق، صراحتا به منازعه رو به فزونی ایران و آمریکا در عراق نپرداخت و فقط به اهتمام دولتش برای حفظ تعادل با دوستان و همسایگان خود اکتفا کرد اما دولت وی پس از کسب رای اعتماد با پرونده های پیچیده مربوط به تنش میان واشنگتن و تهران روبه رو خواهد شد.

ایران و آمریکا پس از مامور شدن الکاظمی به نخست وزیری و تشکیل دولت جدید عراق، از این امر استقبال کردند، وزارت خارجه ایران، از مامور شدن وی به تشکیل دولت استقبال کرده و نسبت به همکاری با دولت جدید عراق برای حل کردن مشکلات این کشور ابراز آمادگی کرد.

از طرفی دیگر، «دیوید شینگر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، در سخنانی در واشنگتن گفت: «اگر الکاظمی شخصی پایبند به تحقق حاکمیت عراق و مبارزه با فساد باشد، این امری بزرگ برای عراق است و ما معتقدیم که برای روابط دوجانبه ما نیز خوب خواهد بود و بغداد نیاز دارد که برای تقویت روابطش با آمریکا گام هایی اتخاذ کند.»

یک مقام سیاسی حاضر در مذاکرات نیروهای سیاسی در گفتگویی با «العربی الجدید» گفت: «موضوع اخراج نیروهای آمریکایی در مذاکرات پیش از مامور کردن الکاظمی مطرح شد و برخی نیروها تمایل دارند که دولت جدید نسبت به تکمیل هر چه سریعتر پرونده حضور آمریکایی ها متهد شود.»

وی اشاره کرد که برخی طرف ها دیگر نیز این نظر را دارند که دولت این حق را دارد که خود مسیر سیاست خارجی خود را با رعایت مصوبه سابق پارلمان مبنی بر لزوم اخراج آمریکایی ها مشخص کند.

این مقام سیاسی احتمال داد که الکاظمی بتواند عراق را منطقه ای بی طرف میان آمریکا و ایران قرار دهد پس از آن که در زمان دولت عادل عبدالمهدی به صورت واضح به سوی ایران تمایل داشت.

در همین راستا، «محمد کریم»، عضو پارلمان عراق با تاکید بر اینکه الکاظمی روابط متعادلی با آمریکا و ایران دارد،  گفت: «الکاظمی این قدرت را دارد که مشکل تعامل با پرونده حضور آمریکا در عراق و تنش میان واشنگتن و تهران در خاک عراق را حل کند.»

وی همچنین اشاره کرد که نخست وزیر مامور به تشکیل دولت جدید عراق، سابقا مذاکره کننده موفقی میان عراق و سایر کشورها بوده و امکانات مهمی برای حل مشکلات و بحران های عراق دارد.

کریم اشاره کرد که الکاظمی به دوری عراق از هر عمل تنش آفرین آمریکا یا ایران بر اساس سیاست خارجی خود اقدام خواهد کرد.

این عضو پارلمان عراق اظهار داشت که اوضاع فعلی شاخصه هایی را نشان می دهد مبنی بر اینکه ایران و آمریکا هیچ کدام قصد اعمال سلطه خود بر عراق را ندارند.

وی احتمال داد که دولت الکاظمی در پارلمان بدون هیچ مانعی تشکیل شود و بیان کرد که این دولت می تواند برای آرام کردن اوضاع در سایه عدم تمایل آمریکا و ایران برای حذف یکدیگر اقدام کند.

از طرفی دیگر «عزت الشابندر»، عضو سابق پارلمان عراق، ضمن اعلام اینکه دولت الکاظمی نتیجه توافق منطقه ای و بین المللی است گفت که کرونا «نیروی بزرگتر» و شیاطین آنها را مجبور کرد تا هر چند برای مدتی در برخی اماکن از جمله عراق، سلاح های خود را بیافکنند تا زمین مقداری تنفس کرده و صلح و توافق حاکم شود.

وی ادامه داد که پس از چند ماه ناآرامی، توافق منطقه ای بین المللی بازگشت تا بر اوضاع سیاسی عراق سایه بیافکند.

الکاظمی در سخنان خود خطاب به ملت عراق گفت: «حاکمیت خط قرمز است، نمی توان بر سر حاکمیت عراق تعارف کرد، عراق کشوری ریشه دار و دارای حاکمیت است که مساله بحث برانگیز نخواهد بود چراکه تصمیم عراق به دست فرزندان این کشور است.»

به نظر «علاء المعینی»، استاد روابط بین الملل دانشگاه بغداد، الکاظمی سخنی از آمریکا و ایران در سخنان خود به میان نیاورد و بسیار بر حاکمیت عراق تمرکز کرد و این به این معناست که پرونده خارجی عراق از اولویت های وی خواهد بود.

وی همچنین احتمال داد که الکاظمی از جانبداری از طرفی در مقابل طرفی دیگر دوری کند.

وی ادامه داد: «جانبداری وی از ایران او را به سرنوشت مشابه دولت عبدالمهدی که مجبور به استعفا شد، خواهد کشاند، همانطوری که دوری وی از ایران نیز دولت وی را مانند الزرفی با شکست روبه رو خواهد کرد.

المعینی بیان کرد که هر چیزی احتمال دارد اتفاق بیافتد و همه دیدها به سمت گفتگوی استراتژیک میان بغداد و واشنگتن که قرار است دو ماه آینده برخی مسائل استراتژیک از جمله آینده حضور آمریکا در عراق را بررسی کند، رفته است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا