خبر اولسیاسی

مذاکرات راهبردی واشنگتن و بغداد: تلاش امریکا برای بهره برداری از غیاب سردار سلیمانی

هیئت مذاکره کننده امریکایی از مقامات بلندپایه وزارتخانه‌های دفاع و خزانه‌داری و سیا تشکیل می‌شود و ریاست آن با «دیوید هیل» است.

میدل ایست نیوز: قرار است در نیمه ماه ژوئن آینده مذاکراتی بی سابقه از زمان خروج نیروهای امریکایی از عراق در سال 2011، میان عراق و ایالات متحده برگزار شود.

مقامات عراقی خبر داده‌اند که پیشنهاددهنده آغاز این مذاکرات طرف امریکایی بوده و افزوده‌اند که این مذاکرات قرار است نقشه راه روابط دو کشور را تعیین کند و سیاستی ثابت و مستحکم با توافقات متعدد ایجاد کند. توافقاتی که به حضور نیروهای امریکایی در عراق، حمایت‌های امنیتی و اقتصادی امریکا از عراق، تضمین انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در عراق، و نیز احتمالا موضوع ایران مربوط می‌شود.

هفته گذشته «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق، پس از دیدار با «متیو تولر»، سفیر ایالات متحده در بغداد، از توافق برای آغاز مذاکرات راهبردی عراق و امریکا خبر داد و آن را تضمین‌کننده منافع مشترک دو کشور دانست.

«مایک پومپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی تأکید کرد که قرار است در این مذاکرات مسائل راهبردی مهم برای دو کشور ازجمله آینده حضور نیروهای امریکایی در عراق بررسی شود.

در این راستا، یک مقام بلندپایه در دولت عبدالمهدی گفت که این مذاکرات قرار است میان امریکا و عراق انجام شود، اما اگر مشکلی در روند مذاکرات پیش بیاید احتمالا طرف‌های اروپایی یا عربی از همه مهم‌تر بریتانیا و عربستان هم به آن وارد می‌شوند.

او گفت که پرونده‌های متعددی روی میز مذاکرات است و افزود که امریکایی‌ها ترجیح می‌دهند با دولتی برخوردار از صلاحیت کامل مذاکره کنند و برای همین ماه ژوئن را به‌عنوان موعد این مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند.

به گفته این مقام عراقی، امریکایی‌ها موضوع را زودتر مطرح کرده‌اند تا عراقی‌ها تدارکات لازم برای اجرای آن را بچینند. وی افزود که مذاکرات در بغداد انجام خواهد شد اما احتمالا دور دوم آن در واشنگتن باشد و به احتمال قوی به امضای توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی خواهد انجامید.

این مقام عراقی تأکید کرد که برای عراقی‌ها دو پرونده حضور نیروهای امریکایی در عراق و اموال عراق در بانک فدرال امریکا اهمیت دارد.

در سال 2003 به موجب قطع‌نامه 1483 شورای امنیت سازمان ملل حسابی به نام عراق در بانک فدرال امریکا افتتاح شد که اموال عراق از صادرات نفت در آن نگه‌داری می‌شود. هدف از این کار در آن زمان تضمین شفافیت اداره درآمدهای کشور بود. این وضعیت تاکنون ادامه دارد.

این مقام عراقی همچنین گفت که امریکایی‌ها در درجه اول می‌خواهند نقشه‌راه کلی‌ای برای ملزم ساختن عراقی‌ها در تعاملاتشان با امریکا و کشورهای منطقه ازجمله ایران و شبه‌نظامیان وابسته به آن ترسیم کنند، ضمن آنکه حضور نیروهای امریکایی و حمایت‌های امنیتی و اقتصادی امریکا از عراق و تضمین انتقال دموکراتیک قدرت و همچنین تشکیل دولت مدنی و آزادی بیان از مسائل مهم برای امریکایی‌هاست.

او افزود که موضوع خروج از عراق برای واشنگتن دست‌کم در شرایط کنونی مطرح نیست و ادعاهای برخی مقامات نزدیک به ایران درباره اینکه این مذاکرات با هدف خروج نیروهای امریکایی از عراق است بیشتر تلاش برای استفاده سیاسی از این مذاکرات است.

این مقام همچنین افزود که ریاست هیئت مذاکره کننده امریکایی را «دیوید هیل»، معاون سیاسی وزارت خارجه امریکا، برعهده دارد و این هیئت از مقامات بلندپایه وزارتخانه‌های دفاع و خزانه‌داری و سازمان اطلاعات مرکزی امریکا تشکیل می‌شود و امریکا به طرف عراقی ابلاغ کرده که انتظار هیئتی هم‌سطح در عراق نیز تشکیل شود که بازتاب‌دهنده همه طیف‌های ملت عراق باشد و اقلیم کردستان نیز در آن حضور داشته باشد.

به گفته این مقام، طرف عراقی هنوز هیئت خود را تشکیل نداده چون همه منتظر تشکیل دولت جدید هستند.

«انتفاض قنبر»، کارشناس سیاسی عراقی، درباره این مذاکرات گفت که امریکا در پی مذاکراتی جدی و واقعی با دولتی برخوردار از صلاحیت‌های کامل در عراق است و هدف آن است که بعد از این مذاکرات همه چیز در سطح امنیتی و سیاسی میان دو کشور شفاف و روشن باشد.

او گفت که این مذاکرات برای عراق بسیار مهم است، چون امریکا می‌خواهد از طریق این مذاکرات سیاست جدید خود در عراق و منطقه را تعیین کند و تحولات اخیر منطقه برای امریکا تجدید برنامه‌های سیاسی و امنیتی و نظامی و حتی اقتصادی‌اش را لازم ساخته است.

«احمد الحمدانی»، کارشناس سیاسی عراقی، نیز تأکید کرد که این مذاکرات یکی از نتایج سیاسی مرحله پسا قاسم سلیمانی در عراق است و افزود که ناظران صحنه سیاسی عراق به‌روشنی غیاب قاسم سلیمانی را حس می‌کنند.

او گفت که از نشانه‌های اصلی این غیاب، ناتوانی نیروهای سیاسی از توافق و آشفتگی در بیانیه های متناقض گروه های مسلح است و احتمالا ایالات متحده می‌خواهد از این بلاتکلیفی و آشفتگی برای منافع خودش استفاده کند.

به نظر الحمدانی امریکا از همه اهرم‌های فشار خود ازجمله موضوع تحریم و انزوای عراق درصورت پافشاری مقامات عراقی بر مجامله با ایران استفاده خواهند کرد.

او افزود که امریکا همچنین از دو دستگی مقامات عراقی درقبال حضور نیروهای امریکایی در عراق استفاده خواهد کرد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا