خبر اولسیاسی

«آناتولی»: تفاهم ضمنی ایران و امریکا بر سر تقسیم نفوذ در منطقه

توافق ضمنی دو کشور برای تقسیم نفوذ به واقعیت نزدیک‌تر است و عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه هایشان در عراق و تمرکز آنها بر دو پایگاه در عراق در همین راستاست.

میدل ایست نیوز: چهره‌های عراقی از «تفاهمات ضمنی» ایران و امریکا در مسائلی فراتر از نزاع‌های سیاسی در عراق و منطقه تا منتفی شدن هرگونه احتمال درگیری مستقیم یا وکالتی میان دو کشور سخن می‌گویند.

«وسام الحردان»، فرمانده نیروهای صحوات (عشایر مسلح عراق) تأکید کرد که حمله زمینی امریکا به نیروهای مسلح الحشد الشعبی متحد ایران که برخی درباره آن گمانه‌زنی می‌کنند رخ نخواهد داد.

به نظر الحردان، میان دو طرف تفاهماتی درباره تقسیم نفوذ در عراق و خودداری از تنش حاصل شده است. او تأکید می‌کند که علت این تفاهمات آن است که «امریکا می‌داند که فرماندهان و نیروهایش در عراق و سرتاسر خلیج در معرض موشک‌های بالستیک ایرانی‌ای هستند که در اختیار متحدان مسلح ایران قرار دارد».

او افزود که با ترور سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شاهد زنجیره تازه‌ای از نزاع‌ها میان ایران و امریکا هستیم.

الحردان تأکید می‌کند که «اطلاعاتی در اختیار دارد» که نشان می‌دهد که توافق ضمنی دو کشور برای تقسیم نفوذ به واقعیت نزدیک‌تر است تا اظهارات گاه و بیگاه درباره تنش میان آنها و به نظر وی «عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه هایشان در عراق و تمرکز آنها بر دو پایگاه در عراق در همین راستاست».

او افزود که ادامه حضور امریکایی‌ها در پایگاه عین الاسد به آنها مجال گسترده‌ای در صحرای انبار در غرب عراق می‌دهد و مرزهای عراق با اردن و عربستان و سوریه را تحت کنترل آنها درمی‌آورد.

ازسوی دیگر، عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه قائم، در مرز عراق و سوریه، که منطقه‌ای تحت کنترل شبه‌نظامیان تابع ایران است معنایی جز واگذاری این منطقه به ایران ندارد.

الحردان می‌افزاید که گروه‌های الحشد الشعبی خود را تابع سپاه پاسداران ایران و نه دستگاه‌های امنیتی رسمی عراق یا حتی سازمان الحشد الشعبی در دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح عراق می‌دانند.

به نظر الحردان، عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از پایگاه‌هایشان در عراق نتیجه فشارها یا تهدیدها یا حملات نیروهای الحشد الشعبی نیست بلکه موضوع پیچیده‌تر از آن است، «امریکا ماندن در عراق را ضروری می‌داند تا بتواند نفوذ خود در منطقه را دربرابر روسیه و چین تحکیم کند»، و در نتیجه تهدیدهای سران الحشد الشعبی بیشتر کاربرد رسانه‌ای دارد و بر تصمیمات راهبردی امریکا بی تأثیر است.

او گفت که عشایر مسلح اهل سنت با هشیاری کامل تحولات را زیر نظر دارند و امیدوارند که «دولت نجاتی در عراق شکل بگیرد که امریکا آن را هدایت کند، هرچند ــ به گفته او ــ متأسفانه این موضوع در اولویت‌های امریکا در عراق نیست و این به معنای آن است که اهل سنت تنها یاور خود در عراق را از دست داده‌اند».

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا