خبر اولسیاسی

سرنوشت منصب نخست‌وزیری در صورت ناکامی «مصطفی الکاظمی» چگونه خواهد بود؟

«علی التمیمی»، کارشناس حقوقی عراقی در سخنانی به تشریح سازوکار قانونی برای تعیین‌تکلیف جایگاه نخست‌وزیری در صورت ناکامی «مصطفی الکاظمی» در کسب رای اعتماد پارلمان پرداخت.

میدل ایست نیوز: «علی التمیمی»، کارشناس حقوقی عراقی در سخنانی به تشریح سازوکار قانونی برای تعیین‌تکلیف جایگاه نخست‌وزیری در صورت ناکامی «مصطفی الکاظمی» در کسب رای اعتماد پارلمان پرداخت.

التمیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المعلومه تصریح کرد: «طبق ماده 76 قانون اساسی عراق، الکاظمی واپسین فرصت رئیس جمهوری برای معرفی نامزد نخست وزیزی به شمار می رود و در صورت ناکامی نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه یا مخالفت پارلمان، مسئولیت جایگاه نخست وزیری علاوه بر ریاست جمهوری به شخص برهم صالح انتقال داده خواهد شد.»

وی افزود: «الکاظمی 30 روز فرصت دارد تا برنامه دولتی و کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند.»

التمیمی در پایان با بیان اینکه الکاظمی آخرین فرصت فراکسیون‌های سیاسی است، اظهار داشت: در صورت ناکامی وی، منصب نخست وزیری شاهد خلاء خواهد بود و باید رئیس جمهوري مسئولیت موقت آن را عهده‌دار شود و ضمن انحلال پارلمان باید دستور برگزاری انتخابات زودهنگام را صادر کند.

در همین رابطه،  «حسن فدعم»، نماینده جریان حکمت ملی عراق، از اولین جلسه سران تشکل‌های سیاسی عراق با «مصطفی الکاظمی»، مأمور تشکیل کابینه در عراق خبر داد و گفت که در این جلسه برنامه دولت و مسئولیت‌های اصلی آن و در رأس آنها برگزاری انتخابات بررسی شد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری رسمی عراق تأکید کرد که تشکل‌های سیاسی حاضر در این جلسه به الکاظمی در انتخاب اعضای کابینه‌اش اختیار کامل داده‌اند  به شرط آنکه قبل از معرفی به مجلس سران تشکل‌های سیاسی را در جریان اعضای کابینه‌اش قرار دهد.

فدعم تأکید کرد که هیچ یک از تشکل‌های سیاسی حاضر هیچ وزارتخانه‌ای را مطالبه نکرده و افزود که تشکل‌های سیاسی بر حمایت از دولت الکاظمی اتفاق نظر دارند.

منبع
المعلومه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا