خبر اولسیاسی

فراخوان مجازی عراقی ها برای تظاهرات میلیونی جدید پس از پایان ویروس کرونا

موجی از فعالیت فعالان عراقی در شبکه های ارتباط جمعی در حالی با عنوان «قرار ما انقلاب بر می گردد»، آغاز شد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل دولت عراق در حال مذاکره برای تشکیل دولت موقت است، دولتی که قرار است زمینه را برای انجام انتخابات پیش از موعد در پاسخ به خواسته های تظاهرات کنندگان فراهم کند.

میدل ایست نیوز: فعالان عراقی در شبکه های ارتباط جمعی، مردم عراق را به تظاهرات مردمی پس از پایان قانون منع آمد و شد در کشور به خاطر ویروس کرونا فراخواندند.

این فعالان، تظاهراتی میلیونی برای مطالبه خواسته های تظاهرات کنندگان در ادامه تظاهرات اکتبر عراق را خواستار شدند.

این موج از فعالیت فعالان عراقی در شبکه های ارتباط جمعی در حالی با عنوان «قرار ما انقلاب بر می گردد»، آغاز شد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر مامور تشکیل دولت عراق در حال مذاکره برای تشکیل دولت موقت است، دولتی که قرار است زمینه را برای انجام انتخابات پیش از موعد در پاسخ به خواسته های تظاهرات کنندگان فراهم کند.

دکتر «احسان الشمری»، رئیس مرکز تفکر سیاسی معتقد است که فعالان می توانند مجددا تظاهرات را با تعداد بسیار بالایی آغاز کنند و به علت بحران اقتصادی بزرگ عراق و خدمات بهداشتی ضعیف در نتیجه انتشار ویروس کرونا علاوه بر اعمال قانون منع آمد و شد، به تظاهرات کنندگان انگیزه تظاهرات بدهند.

وی در گفت وگویی با «عربی 21»، گفت که بزرگترین انگیزه برای بازگشت تظاهرات، افراد مردد در شرکت در تظاهرات هستند که سابقا به تظاهرات نپیوستند چرا که این طبقه سیاسی، نقش بسیاری در پاسخگویی به خواسته های تظاهرات کنندگان و اسعفای عادل عبدالمهدی دارد.

این کارشناس سیاسی اظهار داشت که واکنش بسیار بزرگی با درخواست بازگشت به تظاهرات به خصوص در صورت اجرای کاهش حقوق کارمندان در پی بحران مالی عراق، شکل خواهد گرفت.

الشمری در خصوص مذاکرات الکاظمی برای تشکیل دولت معتقد است که وی نمی تواند وزرای مستقلی را انتخاب کند و وزرای مورد نظر و معرفی شده توسط نیروهای سیاسی را انتخاب خواهد کرد.

وی همچنین بیان کرد که بازگشت به سهمیه بندی ها بی شک جزئی از فرآیند دعوت به حرکت تظاهرات خواهد بود.

وی اشاره کرد که مرحله آتی تظاهرات دو مسیر را پی خواهد گرفت و آن در ابتدا، حرکت به سوی حفظ خواسته ها حتی به صورت تدریجی و در مسیر دوم تشکیل یک تشکیلات سیاسی از طریق دعوت برای تظاهرات است که این مساله مجالی در سطح قوه مقننه و مجریه در صورت عدم تحقق انتخابات پیش از موعد فراهم می کند.

الشمری توضیح داد که ویروس کرونا علت اصلی عدم حضور تظاهرات کنندگان در میدان های تظاهرات است و آن نیز جزئی از اقدامات بهداشتی و خارج از کنترل دولت است اما به دولت عبدالمهدی کمک کرده چرا که در حد زیادی فشارها بر دولت او را کاهش داده از آنجا که متهم به کشتن تظاهرات کنندگان بود.

این کارشناس سیاسی معتقد است در صورت عدم اجرای خواسته های تظاهرات کنندگان، تظاهرات پس از پایان قانون منع آمد و شد بخاطر ویروس کرونا بازخواهد گشت.

پیش از این «احمد الحاج رشید»، نماینده پارلمان عراق در گفتگویی اشاره کرد که مذاکرات درهای بسته برای تشکیل دولت الکاظمی در مرحله خوبی نیست و نسبت به بازگشت به سهمیه بندی و تقسیم بندی دولت توسط احزاب که به اغاز تظاهراتی جدید منجر می شود، هشدار داد.

در همین راستا یکی از فعالان صحنه تظاهرات در میدان التحریر بغداد به اسم احمد، دعوت و فراخوان برای تشکیل تظاهراتی میلیونی پس از پایان قانون منع آمد و شد از ابتدای ماه آوریل آغاز شده و طی روزهای اخیر به علت مذاکرات الکاظمی برای تشکیل دولت افزایش یافته است.

وی توضیح داد آنچه انگیزه فعالان برای دعوت حداکثری مردم به تظاهرات مجدد شده، تلاش برخی نیروهای سیاسی برای رد کردن و شانه خالی کردن از خواسته های ملت و گذشتن از خون صدها کشته و هزاران زخمی، برای پایان سهمیه بندی قومی و تقسیم مناصب دولتی است.

احمد اشاره کرد که طبقه سیاسی فعلی حاکم بر کشور به هیچ یک از وعده های خود در مقابل ملت عراق که به مدت 5 ماه است تظاهرات می کنند وعده نکرد.

وی دعوت کنندگان به این تظاهرات را جوانان حاضر در تظاهرات سابق با وجود ترور بسیاری از آنها و ربودن تعدادی از فعالان عنوان کرد.

وی با اشاره به همراهی بسیار بالا با این فراخوان افزود که ما به خروج ملت عراق برای تظاهراتی میلیونی که طبقه سیاسی قوم گرا را که 17 سال است حکومت را در دست دارد و آن را به وضعیت کنونی رسانده، بشارت می دهیم.

احمد در خصوص بحران کرونا معتقد است که آن دلیلی برای تشویق شهروندان به تظاهرات است چرا که ضعف امکانات دولت و میزان غارت ثروت کشور، علاوه بر عدم وجود زیرساخت ها در زمینه بهداشت و عدم حمایت از خانواده های متضرر را نشان داد.

وی اشاره کرد که چادرهای تظاهرات کنندگان هنوز در میدان التحریر نصب است و تعداد کمی از تظاهرات کنندگان حضور دارند.

پیشتر در پنجشنبه، هشتگ «قرار ما انقلاب بر می گردد» در توئیتر با واکنش بسیار بالای فعالان عراقی همراه بود و گروهی با همین اسم در فیسبوک نیز 55 هزار عضو جمع کرد.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا