خبر اولسیاسی

تحرکاتی مشکوک که از درگیری شدید میان حزب الله و اسرائیل در آینده نزدیک خبر می دهد

حزب‌الله به رزمندگان خود دستور داده که فورا در مواضع خود حاضر شوند و همه تدابیر لازم دربرابر هرگونه حمله محتمل اسرائیل را اتخاذ کنند.

میدل ایست نیوز: منابع اسرائیلی خبر داده‌اند که تحرکات غیر عادی حزب الله لبنان در جنوب لبنان و نیز در جولان سوریه و همچنین تحرکات ایران با همکاری حزب الله در چند موضع در سوریه را رصد کرده‌اند.

این منابع تأکید می‌کنند که فردی که اخیرا در مرزهای لبنان و سوریه هدف قرار گرفت مقامی بسیار بلندپایه در حزب الله است و نام «عماد کریمی» که حزب الله از فرد مقتول مطرح کرد، چیزی جز تلاش برای مخفی نگه داشتن هویت قربانی نبوده است. به گفته این منابع، فرد قربانی شخصیتی کلیدی در تبادل اسرایی بوده که در سال‌های 2004 و 2008 میان اسرائیل و حزب‌الله رخ داده است.

این منابع اسرائیلی می‌افزایند که حزب‌الله به رزمندگان خود دستور داده که فوراٌ در مواضع خود حاضر شوند و همه تدابیر لازم دربرابر هرگونه حمله محتمل اسرائیل را اتخاذ کنند. براساس این منابع حزب‌الله در همکاری با سپاه ایران نیروهایش را در سوریه و جولان نیز افزایش داده است.

«ایندیپندنت عربی» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد که اسرائیل از دو ماه پیش در حال رصد کردن همه تحرکات نظامی و غیر نظامی حزب الله در لبنان از طریق پهپادهایی تجسسی است که هر از چندی در آسمان منطقه بقاع و ضاحیه جنوب بیروت و نیز در سوریه مشاهده می‌شوند.

به گفته منابع «ایندیپندنت عربی»، اسرائیل چند عملیات پیش‌دستانه علیه نیروهای حزب الله اجرا کرده که یکی از آنها ترور «عماد الطویل» در منطقه «حض» جولان بوده است. بمباران مواضع حزب‌الله و سپاه ایران در نزدیکی حماه و دمشق و همچنین ترور «محمد علی یونس» که از چهره‌های مهم امنیتی حزب‌الله در جنوب لبنان بوده نیز از دیگر حملات از این دست است.

اخیرا یک ماشین مدل «چروکی» در مرزهای سوریه و لبنان که توسط تعدادی ماشین معمولی و یک وانت حامل میوه و سبزیجات استتار شده بود هدف بمباران هوایی قرار گرفت. منابع سوریه‌ای نزدیک به حزب‌الله تأکید کرده‌اند که همه سرنشینان این خودرو از حمله جان سالم به در برده‌اند، اما دیده‌بان حقوق بشر سوریه می‌گوید که کشته یا زخمی شدن سرنشینیان این خودرو مشخص نیست.

اطلاعات «ایندیپندنت عربی» همچنین نشان می‌دهد که اسرائیل در حال آمادگی برای اجرای چند عملیات علیه حزب‌الله در چند نقطه متفاوت ازجمله مرزهای سوریه و لبنان است. براساس این گزارش، اسرائیل انتقال سلاح‌های تازه و پیشرفته به حزب‌الله لبنان را رصد کرده و به اطلاعاتی دست یافته که نشان می‌دهد حزب‌الله در حال تلاش برای ساخت موشک‌های نقطه‌زن است. اسرائیل برآورد کرده که حزب‌الله 100 هزار موشک هوشمند دارد که همه تأسیسات حساس و نظامی و غیر نظامی مهم اسرائیل را نشانه گرفته است.

اسرائیل پیش‌بینی می‌کند که وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا در منطقه و درگیری شدید ایران و سوریه و لبنان و کمبود منابع مالی آنها دربرابر این ویروس، باعث خواهد شد که حزب‌الله با عملیاتی نظامی با همکاری سپاه ایران در پی منحرف کردن افکار عمومی از کرونا برآید و جنگی تمام‌عیار در منطقه راه اندازد.

خبرگزاری فرانس پرس نیز به نقل از منبعی نزدیک به حزب‌الله خبر داد که یک پهپاد اسرائیلی روز چهارشنبه (15 آوریل) یک خودروی تابع حزب‌الله را در بخش سوریه‌ای مرزهای لبنان و سوریه هدف قرار داده که تلفات انسانی نداشته است. خبری که خبرگزاری رسمی سوریه نیز آن را تأیید کرد.

حزب‌الله از سال 2013 به‌صورت علنی در جبهه‌های سوریه و در حمایت از حکومت این کشور می‌جنگد و در جنگ‌های مهمی حضور داشته که کفه نزاع را به سمت دولت «بشار اسد» سنگین کرده است.

از سوی دیگر، اسرائیل نیز در سال‌های اخیر چندین حمله هوایی به مواضع ارتش سوریه و حزب‌الله و ایران در سوریه داشته و بارها اعلام کرده که اجازه تثبیت حضور نظامی ایران در سوریه و ایجاد نیرویی مشابه حزب‌الله در سوریه را نمی‌دهد.

منبع
ایندیپندنت عربی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا