خبر اولسیاسی

آیا کاهش تنش ایران و آمریکا در عراق، آرامش قبل از طوفان است؟

کاهش تنش های میان ایران و آمریکا در عراق، به نظر کارشناسان می تواند نشان از موج جدیدی از درگیری ها میان این دو کشور باشد.

میدل ایست نیوز: عراق، طی چند هفته گذشته، با توقف حملات موشکی و انتقام جویانه، شاهد کاهش تنش ایران و آمریکا در خاک خود بود؛ امری که به نظر کارشناسان، می تواند آرامش قبل طوفان برای موج جدیدی از درگیری ها باشد.

هنگامی که دو سرباز آمریکایی و یک سرباز بریتانیایی در حمله موشکی در نیمه مارس، کشته شدند، تصوری از پاسخ احتمالی و ویرانگر تر آمریکا به گروه های مقاومت به وجود آمد.

در همین راستا، «فیلیپ اسمیت»، کارشناس انستیتو سیاست های خاور نزدیک واشنگتن گفت: «حتی اگر، هیچ موشکی شلیک نشود، ایرانی ها مجددا نیروهای خود را آماده می کنند و آمریکا نیز این تهدیدات را جدی می گیرد.»

وزارت دفاع آمریکا، در ماه گذشته، طرح جامعی با هدف حمله همزمان به بیش از صد موضع گروه های مسلح عراق به خصوص کتائب حزب الله که از طرف واشنگتن به حملاتی خونین تر به نیروهای نظامی غربی در عراق متهم است، آغاز کرد.

یک مسئول بلند پایه عراق، پیشتر اعلام کرد که آمریکایی ها گفته اند در صورتی که نیروهای بیشتری از ما کشته شوند، همزمان 122 هدف در عراق را هدف حملات خود قرار خواهند داد.

کتائب حزب الله عراق، از گروه های مورد حمایت ایران در عراق، زیر نظر سازمان حشد الشعبی عراق فعالیت می کند.

به گفته فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش، حمله به اهدافی از کشورعراق که واشنگتن را متهم به نقض حاکمیت وی می کند و نمایندگانش قانون اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب کرده اند عواقب وخیمی خواهد داشت.

ژنرال «بات وایت»، نسبت به خارج شدن امور از کنترل ابراز نگرانی کرد و پیشتر در پیامی به فرماندهی مرکزی آمریکا در مارس از نگرانی هایی در خصوص حملات گروه های مسلح عراق و در معرض خطر بودن نیروهای ائتلاف خبر داد.

دو شخصیت دیپلمات از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی، تاکید کردند که سایر اعضای عضو ائتلاف بین المللی نیز نسبت به نتایج عکس حملات آمریکا، ابراز نگرانی کردند.

اما با انتشار ویروس کرونا، 2500 عضو ائتلاف بین المللی، عراق را ترک کرده و سایر نیروهای باقی مانده در عراق نیز در پایگاه های محدودی که با سامانه موشکی پاتریوت حفاظت شده است، حضور دارند.

به گفته یکی از دیپلمات ها، ائتلاف بین المللی آنطوری که شناخته می شد دیگر وجود ندارد اما با وجود خروج سرباز های ائتلاف از عراق اما همچنان نیروهای مورد حمایت ایران، پیام های متناقضی ارسال می کنند.

کتائب حزب الله عراق متعهد شده که در صورت خروج کامل نیروهای ائتلاف از عراق، هیچ یک از آنها کشته نخواهند شد، اما کمی بعد یکی از رؤسای فراکسیون های شیعه پارلمان، آمریکا را متهم کرد که این موضوع را جدی نگرفته و به انتشار مجدد نیروهای خود به دلایلی تاکتیکی اقدام می کند.

همزمان نیز یک گروه جدید پر از ابهام به وجود می آید که به نظر مقامات دیپلمات و کارشناسان، این گروه، یکی از گروه های خیالی و صوری طرفدار ایران در عراق است.

گروه «عصبة الثائرین»، مسئولیت حملاتی موشکی را برعهده گرفت و تصاویری از پرواز یک پهپاد بر فراز مواضع حساسی در سفارت آمریکا و پایگاه عین الاسد را با وجود ممنوعیت پرواز در این اماکن منتشر کرد.

گروه موسوم به «قبضة الهدی»، نیز سفیر آمریکا و بریتانیا را به ترور در صورت عدم خروج از کشور، تهدید کرد.

اسمیت اشاره کرد که ایران در صورت مناسب بودن شرایط می تواند آتش جنگ را روشن کند و انتقام ترور سردار سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه را بگیرد.

آمریکا در این شرایط و پس از کاهش روابط خود در پایین ترین سطح از زمان ترور سلیمانی، هیأتی در ژوئن برای مذاکره در خصوص روابط نظامی و اقتصادی خود به عراق ارسال خواهد کرد.

عراق نیز پس از 5 ماه خلا در وجود دولت، دولت جدیدی به نخست وزیری «مصطفی الکاظمی»، رئیس دستگاه اطلاعات ملی عراق، که به مهارت در مذاکره از واشنگتن تا تهران و ریاض و بیروت مشهور است، تشکیل خواهد داد.

اما یک مسئول نزدیک به مذاکرات، این روابط را روابطی در لبه شمشیر عنوان کرد و گفت که نباید به این صورت باشد.

اما «ریناد منصور»، یک کارشناس، معتقد است که آمریکا به بغداد برای انتخاب یکی از طرف ها فشار خواهد آورد که امری پر خطر است گویی آمریکایی ها به عراق می گویند «شما با ما هستید یا علیه ما؟»

منبع
الجزیرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا