خبر اولسیاسی

برهم صالح: بحران فعلی عراق سخت ترین بحران کشور است

رئیس جمهوری عراق، در مصاحبه ای با انستیتو سیاسی «آسیا پالسی واشنگتن»، در خصوص چالش های عراق، فساد و کاهش قیمت نفت و انتشار ویروس کرونا گفت وگو کرد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق، امروز 22 آوریل، در گفت وگویی با انستیتو سیاسی «آسیا پالسی واشنگتن»، در خصوص چالش های عراق، فساد و کاهش قیمت نفت و انتشار ویروس کرونا، صحبت کرد.

صالح در این گفت وگو نسبت به مواجهه عراق با مرحله جامعی در زمان تلاش برای تشکیل دولت جدید در میان شرایط افزایش تنش ها میان آمریکا و ایران، هشدار داد.

وی در این مصاحبه گفت: «ما و کشورهای صادر کننده نفت که اتکای بسیاری بر نفت داریم، با بحران اقتصادی بسیار شدیدی با سقوط قیمت نفت رو به رو هستیم و توانایی دولت نیز در مخارج خود به خصوص با کاهش واردات نفتی محدود است.»

رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که عراق به اصلاحات اقتصادی ضروری نیاز دارد و تا زمانی که مشکل فساد حل نشود این موضوع محقق نخواهد شد.

صالح افزود: «بدون مبارزه با فساد، نمی توان درگیری اقتصاد سیاسی در جامعه ما را تغییر داد و اقتصاد سیاسی کنونی در عراق، مجال را برای تندروها از جمله تروریست هایی که می خواهند دوباره بر سر کار بیایند، فراهم می کند، و همه این ها فقط به این علت است که فرصت شغلی برای جوانان وجود ندارد و ناامیدی و یاس بر آنها حاکم شده است.»

وی به روابط عراق با آمریکا و ایران، در سایه تنش های کنونی میان دو کشور اشاره کرد که سران عراق، در حد امکان تلاش می کنند روابط متعادلی با تهران و واشنگتن داشته باشند.

صالح توضیح داد: «ایران همسایه مهم عراق است که مرزهای مشترکی به طول 1400 کیلومتر دارد و به سادگی نمی توان آن را نادیده گرفت.»

وی ابراز امیدواری کرد که کشورهای همسایه از جمله ایران، بر سر موضوع مشترکی که همان حمایت از حاکمیت کشور عراق است به توافق برسند.

وی اظهار داشت که در نهایت، حمایت از کشور عراق دارای حاکمیت مستقل و نماینده حقیقی آرمان ها و خواسته های ملت عراق، تنها راه قابل تحقق است.

صالح گفت که این موضوع در رابطه با روابط آمریکا و عراق نیز صدق می کند، چرا که عراقی ها باید خودشان سرنوشت خود را بدون دخالت و دیکته کردن خارجی تعیین کنند زیرا دخالت در امور عراق فقط موجب تضعیف عراق و عدم ثبات آن می شود.

وی به اخراج نیروهای خارجی از عراق اشاره کرد و مصوبه ای که در پارلمان در این رابطه وجود دارد و گفت که ما نیاز داریم با یکدیگر آن را به صراحت و به صورت مستقیم بدون در نظر گرفتن مسئولیت و شیوه عمل آنها در عراق، بررسی کنیم.

رئیس جمهوری عراق درباره نخست وزیری مصطفی الکاظمی و مسئولیت وی برای تشکیل دولت، نیز تاکید کرد که او با حمایت سیاسی بسیاری از فراکسیون های شیعه و همچنین فراکسیون های سنی و کرد بر سر کار آمد و ملت عراق امید بالایی به توانایی او در تشکیل دولت دارند.

وی اشاره کرد که عراق طی سال های گذشته از بحران های بسیاری عبور کرده است اما بحران کنونی عراق را سخت ترین بحران عراق دانست.

وی بیان کرد که بحران فعلی این است که عراق، همزمان، در خاورمیانه با بحران اقتصادی به علت سقوط قیمت نفت، ویروس کرونا، درگیری ها میان آمریکا و ایران و همچنین کشورهای عربی رو به رو است.

منبع
واشنگتن تایمز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا